Hej,

Jag har precis fått en hvlp-spruta som jag är riktigt nöjd med. Efter lite träning blir det grymt bra. Men! Jag förfäras av hur färgrester det blir när man gör rent den. Så jag tänkte höra om det finns något jag kan göra bättre. Jag kör bara vattenfärg.
Såhär gör jag:
Jag blandar färgen direkt i sprutfärgbehållaren, med en 3 literspåse istoppad. Sen sprutar jag.
När jag är klar så häller jag tillbaka den kvarvarande färgen och tar ur påsen och slänger den i en påse med färgavfall. Sen fyller jag vatten i behållaren och skakar och häller ut och 2 ggr. Sen fyller jag vatten igen och sprutar en stund i en påse.
Sen är det typ klart.

Frågan är bara vad jag gör med vattnet, jag har med dåligt samvete släppt det i avloppet. Det blir ju 1-2 liter per rengöringsomgång. Läser man på vattenverkens sidor så ska inget ut i avloppet. Ska man ställa det in en burk och låta 1-2 liter dunsta så tar det ju ett tag.

Hur gör ni andra?

Åsa Lund
Har aldrig gjort det men du borde kunna filtrera vattnet. Antingen genom ett kaffefilter eller om du gör ett sandfilter med lite sandlådesand?

Menar du att färgen skulle fastna i ett kaffefilter?
Det måste jag prova!

Åsa Lund
Kostar inget att försöka...

S
Du kan ju lämna tvättvattnet som färgavfall också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.