3 343 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Tapetsera över äldre tapeter
Hej
Min fråga gäller tapeten i bilden nedan. Kan jag tapetsera över den blå tapeten med en non woven tapet med struktur utan att det syns? Om jag inte kan det går det att spackla så här stora ytor på ett bra sätt, samt fungera spackel på en tapettjocklek eller blir det för tunt?

Min fråga gäller tapeten i bilden nedan. Kan jag tapetsera över den blå tapeten med en non woven tapet med struktur utan att det syns? Om jag inte kan det går det att spackla så här stora ytor på ett bra sätt, samt fungera spackel på en tapettjocklek eller blir det för tunt?

Du måste ta ner allt löst och sedan spackla alla ”kanter”. En non wowen-tapet täcker inte mer än en papperstapet. Om du inte vill spackla får du sätta en renoveringstapet, men det tror jag är mer jobb.
Förstod inte riktigt din andra fråga ang spackel? Vanligt förfarande är att man spacklar en-två gånger och slipar på den här typen av underlag innan man tapetserar.
Förstod inte riktigt din andra fråga ang spackel? Vanligt förfarande är att man spacklar en-två gånger och slipar på den här typen av underlag innan man tapetserar.
Ja det går att spackla tunna lager.
Det är väldigt mycket lättare att slipa spackel än tapet.
Om det sitter mer än 3 lager så skulle jag rekommendera att du sliter ner allt. Lättaste sättet att göra det är rolla på tapetklister eller tapetväck och sedan skrapa när gamla tapeten blivit ordentligt blöt.
Efter det är det bara att spackla väggarna minst 2 ggr.
Efter det är det bara att spackla väggarna minst 2 ggr.
Klicka här för att svara