29 429 läst ·
23 svar
29k läst
23 svar
Falurödfärg vilken?
Målat både med det som ör "original" och en billig.
Bodan som var målad med billig hade en mer lila ton mer och mer ju tiden gick.
Original så är det rött och fint, jag vet inte vad det har att göra med men jag fick höra det berodde på syntetisk pigment.
Bodan som var målad med billig hade en mer lila ton mer och mer ju tiden gick.
Original så är det rött och fint, jag vet inte vad det har att göra med men jag fick höra det berodde på syntetisk pigment.
En gissning på det är att det nog inte är nån skillnad så fall.ahlgren88 skrev:
Det är väll inte så att det kommer se förjävligt ut, våran jämförelse såg vi väldigt tydligt eftersom det var 2 målade i närheten av varandra
Bortsett från kulörnyanser....
Om jag fattar saken rätt så är det rätt skralt med argument för att just Falu rödfärg skulle vara värt de extra pengarna?
FR själva tycks ha väldigt svårt att komma med sakliga argument för sin sak...citat
"En stor skillnad mellan Falu Rödfärg och kopiorna är att Falu Rödfärg innehåller pigment från Falu Gruva. Det är en naturprodukt med över 20 olika mineraler som alla bidrar till färgens unika egenskaper. Det är t.ex. kiselsyran i pigmentet som gör att en faluröd fasad ibland glimrar i kvällssolen."
Naturprodukt (som hasch, kokain, petrolium)...unika egenskaper...glittrar i kvällsolen...
Finns några hårdkokta fakta att gå på eller följa? Andel linolja etc? Eller annat som garanterar en bättre produkt?
/M
Om jag fattar saken rätt så är det rätt skralt med argument för att just Falu rödfärg skulle vara värt de extra pengarna?
FR själva tycks ha väldigt svårt att komma med sakliga argument för sin sak...citat
"En stor skillnad mellan Falu Rödfärg och kopiorna är att Falu Rödfärg innehåller pigment från Falu Gruva. Det är en naturprodukt med över 20 olika mineraler som alla bidrar till färgens unika egenskaper. Det är t.ex. kiselsyran i pigmentet som gör att en faluröd fasad ibland glimrar i kvällssolen."
Naturprodukt (som hasch, kokain, petrolium)...unika egenskaper...glittrar i kvällsolen...
Finns några hårdkokta fakta att gå på eller följa? Andel linolja etc? Eller annat som garanterar en bättre produkt?
/M
Jag har målat med Daladry.
Tyckte att det var smidigt att inte behöva transportera en massa vatten, samt att avsaknaden av linolja är mer traditionellt.
Det jag kan tycka är att många av de billigare rödfärgerna har en lite lila ton i kulören, som inte är så snygg.
Tyckte att det var smidigt att inte behöva transportera en massa vatten, samt att avsaknaden av linolja är mer traditionellt.
Det jag kan tycka är att många av de billigare rödfärgerna har en lite lila ton i kulören, som inte är så snygg.
Jag var på besök i Falu Koppargruva för sisådär tio år sen, var dags för ommålning hemma så jag tänkte passa på att köpa färgen men fick rådet att köpa på Jula eller liknande p.g.a. priset, tydligen samma färg.
Men det var ärligt av tjejen i butiken. Färg och fasad håller fortfarande.
Men det var ärligt av tjejen i butiken. Färg och fasad håller fortfarande.
Alltså falurödfärg är ju inte dyrt original heller? eller har det ändrats på senaste?G Gavel skrev:
det är bara att kopiorna är billigare
När jag varit på färgaffär så säger alla samma att det är skitfärg oavsett, men det är nog pga det är så billigt dom tjänar kanske inte så mycket på dom
En sak jag fått höra också är som sagt att originalet har naturliga ingredienser medans kopior syntetiska
Folksams färgtest 2015 gav bättre betyg till Falu Vapen. En bondgårdssprutmålare höll med att falu vapen var bäst. Skiljer lite i kulör likt ni nämnt. I år ska folksam släppa nya provresultat så ska bli intressant vem som bedöms bäst då istället.
Vad du än väljer så måla flera spädda lager. Jag penslade på generöst direkt ur burkarna, vilket gav ett bra intryck först, sen flagnade det endel vilket inte var kul.
Vad du än väljer så måla flera spädda lager. Jag penslade på generöst direkt ur burkarna, vilket gav ett bra intryck först, sen flagnade det endel vilket inte var kul.
Jag valde falu vapen när jag målade om sommarstugan för två år sedan och har inte ångrat det en sekund. jag ser ingen anledning till att köpa falu rödfärg sedan dom drabbats av storhetsvansinne. dom billigaste varianterna ska man kanske undvika, men jag har inte märkt någon skillnad med falu vapen jämfört med falu rödfärg annat än priset. falu vapen var nästan 300 kr billigare per 10 kg hink.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden