Hej på er!

Ska måla om huset i sommar, är sedan tidigare målat med slamfärg (rödfärg).
Men jag funderar på vilken rödfärg man ska satsa på.

"Äkta" Falu rödfärg är ju variant. Kostar ca 499kr/10L.

Färgberget SLAMFÄRG är en annan. Kostar ca 190kr/10L.

Vad rekommenderar ni för färg, och har ni erfarenhet ifrån någon rödfärg som ni rekommenderar?

Tack på förhand!

Ja det är en ruskig prisskillnad! Frågan är ju hur mycket man får betala för deras varumärke...

Som sagt, jag tänkte testa deras Färgbergets "Premium", den är ju också rätt mycket billigare än "originalet".

Med vänlig hälsning
Tjelvar

Jajamen, men skulle det visa sig att färgbergets färg vs falu rödfärg är rena skiten så betalar jag gärna mellanskillnaden bara det blir bra resultat.

Bo ditt bostadshus eller uthus?

ahlgren88 skrev:
På ditt bostadshus eller uthus?
Skulle kunna tänka mig att köra en billigare/sämre variant på uthuset men vårt bostadshus har jag högre krav på resultatet :)

Det jag har lärt mig är att inte snåla på färg och penslar, Köp kvalitet och kolla tex tester från oberoende part. Annars får du nog måla om södersidan var 3:e år :(

Precis. Men jag har inte hört någon säga att "äkta falu rödfärg" är den som är bäst.
Kan någon bevisa det så kommer jag inte tveka på att köpa den.

ahlgren88 skrev:
Precis. Men jag har inte hört någon säga att "äkta falu rödfärg" är den som är bäst.
Kan någon bevisa det så kommer jag inte tveka på att köpa den.
Vad menar du med "bäst"? Hur bevisar man det? Varför skall du över huvud taget tro på någon som har en avvikande åsikt?
Att vi har använt äkta Falu Rödfärg i oförändrat skick i över 400 år kan ev. vara ett tecken på att produkten fungerar. 😉

Ja är det någon som har använt sig av både falu rödfärg och någon annan "kopia" och sedan kunnat se hur resultatet stått sig, efter säg 1-10år.
Då är det ju ganska lätt att kunna bedöma vilken som är bäst.

Jo så är det ju.
Men jag söker belägg för att bevisa att t.ex. färgbergets rödfärg (som också kommer ifrån Falu ) skulle vara sämre.
Skulle det visa sig att man får lika bra resultat med den, till priset 189kr/10L, så köper jag ju hellre den än falu rödfärg för 499kr/10L.

Johan Gunverth skrev:
Vad menar du med "bäst"? Hur bevisar man det? Varför skall du över huvud taget tro på någon som har en avvikande åsikt?
Att vi har använt äkta Falu Rödfärg i oförändrat skick i över 400 år kan ev. vara ett tecken på att produkten fungerar. 😉
Äkta Falu rödfärg är väl inte samma nu ens som för 100 år sedan? Dom har väl fått ta bort massa miljöfarliga ämnen från slammet?

• Gilla
Brendhain och 1 till
  • Laddar…
Jag målade friggan med Färgbergets billigare färg för två år sedan, och det ser bra ut än iaf!

Låter ju lovande ändå :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.