Efter månader av renovering börjar vi äntligen närma oss färgsättningen och här har vi kört fast. Nybörjare som vi är gick vi till en måleriaffär för att få svar på våra frågor men tyvärr kunde dom inte hjälpa oss med våra funderingar (?!).

Huset vi renoverar är en 1,5-plans villa från 1960-talet och det är övervåningen vi gjort i ordning. Övervåningen har ett lågt snedtak som vi ska måla vitt och det är här vi har kört fast.

Dom nya dörrarna och fönsterna har cns s0502-y och vi tänker att golvlister och foder får samma färg för att dörrar och fönster inte ska upplevas som gula. MEN hur gör vi med taket? Målar vi det i samma nyans som dörrar/fönster eller målar vi taket vitvitt? Vi har vart inne på att måla taket i samma nyans som dörrar/fönster för att få ett enhetligt intryck och inte blanda in för mycket vita nyanser men blev totalt idiotstämplade i affären..

Om det är till någon hjälp har vi planerat att måla med följande färger från Bäckers på väggarna i dom 3 rummen:
Mossa 801
Gnejs 762
Snäckskal 769

Det normala är att måla taket med vanlig vit takfärg. Oavsett brytning på snickerierna. Eventuell taklist brukar målas in med takfärgen.

Sen är det ju ganska ”inne” med att köra samma kulör på allt, dvs att man kör väggkulören även i taket och på listverken. Men det är ju inte det traditionella utan lite mer vågat och antagligen kortlivat. :) Men det är ganska effektfullt att i alla fall stryka snickerierna i något annat än vitt.

• Gilla
Idae
  • Laddar…
MultiMan
Jag körde vit takfärg med liten inblandning av gult i vardagsrummet, det tillsammans med en varm tapet i engelskt rött. Listerna i samma gulnyans. Känner mig harmonisk och lycklig varje gång jag sitter i det rummet.

• Gilla
Idae och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I Idae skrev:
Om det är till någon hjälp har vi planerat att måla med följande färger från Bäckers på väggarna i dom 3 rummen:
Mossa 801
Gnejs 762
Snäckskal 769
Om det är någon av dem som är helt neutralt grå, dvs. utan någon som helst inblandning av färg, är det risk för att dörrar, foder etc. kommer att upplevas som gultonade i det rummet.

• Gilla
Idae
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är någon av dem som är helt neutralt grå, dvs. utan någon som helst inblandning av färg, är det risk för att dörrar, foder etc. kommer att upplevas som gultonade i det rummet.
Mossa 801 ncs 4106-G49Y
Gnejs 762 ncs 4803-B11G
Snäckskal 769 ncs 1603-Y23R

Alltså är ingen helt neutralt grå och borde inte ge en gulton till dörrar, foder osv. Eller?

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag körde vit takfärg med liten inblandning av gult i vardagsrummet, det tillsammans med en varm tapet i engelskt rött. Listerna i samma gulnyans. Känner mig harmonisk och lycklig varje gång jag sitter i det rummet.
Harmoni och lycka är målet att känna när man är i rummet. :)
Vilken färg målade ni taket i?

T Tosse skrev:
Det normala är att måla taket med vanlig vit takfärg. Oavsett brytning på snickerierna. Eventuell taklist brukar målas in med takfärgen.

Sen är det ju ganska ”inne” med att köra samma kulör på allt, dvs att man kör väggkulören även i taket och på listverken. Men det är ju inte det traditionella utan lite mer vågat och antagligen kortlivat. :) Men det är ganska effektfullt att i alla fall stryka snickerierna i något annat än vitt.
Så även om tex dörrfoder kommer max 20 cm från taket rekommenderar du en vitare vit i taket? :) Vi kommer inte ha några taklister.

I Idae skrev:
Så även om tex dörrfoder kommer max 20 cm från taket rekommenderar du en vitare vit i taket? :) Vi kommer inte ha några taklister.
Absolut. I min bedömning är det så det normalt görs. Klart det går att bryta takfärg, men jag skulle säga att det normala är att inte göra det.

I rummet jag sitter nu har jag dörr och foder i bruten vit, vägg i nordsjövit, tak och taklist i vanlig vit takfärg. Ser bra ut tycker jag.

BirgitS
I Idae skrev:
Mossa 801 ncs 4106-G49Y
Gnejs 762 ncs 4803-B11G
Snäckskal 769 ncs 1603-Y23R

Alltså är ingen helt neutralt grå och borde inte ge en gulton till dörrar, foder osv. Eller?
Så borde det vara.

I Idae skrev:
Eftersom ljuset faller annorlunda mot väggen och taket samt det är skillnad i struktur blir det en viss upplevd färgskillnad mellan vägg och tak även om de är målade i precis samma färgton. Så helt normalt med vanlig takfärg.

MultiMan
Var jag otydlig så har jag alltså svagt gul takfärg i taket, engelskt röd tjock, matt tapet med mycket svagt medaljongmönster i guld kanske var 20:e cm på väggarna. Tyvärr ruskigt dyr tapet (med min budget iaf, tror den kostade 600kr rullen för 15 år sedan), men blev fantastisk fin. Lister i samma färg som taket.

Tror jag har färgkoden uppskriven någonstans om det är intressant.

Jag har rent vitt i alla andra rum, men skulle välja lätt tonad igen utan tvekan. Helt annan värme ihop med den dimbara belysningen.

Redigerat:
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Var jag otydlig så har jag alltså svagt gul takfärg i taket, engelskt röd tjock, matt tapet med mycket svagt medaljongmönster i guld kanske var 20:e cm på väggarna. Tyvärr ruskigt dyr tapet (med min budget iaf, tror den kostade 600kr rullen för 15 år sedan), men blev fantastisk fin. Lister i samma färg som taket.

Tror jag har färgkoden uppskriven någonstans om det är intressant.

Jag har rent vitt i alla andra rum, men skulle välja lätt tonad igen utan tvekan. Helt annan värme ihop med den dimbara belysningen.
Du var inte otydlig. Men det är fortfarande en ovanlig lösning skulle jag säga. Sen är det ju jättebra att du är nöjd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.