9 754 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Måla bruna lister vita
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Hej.
I min lägenhet finns bruna lister i hallen som jag vill måla om. Ni vet såna från 50-60talet. Vill att de ska bli vita.
Räcker det med vanlig grundfärg innan jag målar med lackfärg? Eller är spärrgrund bättre? Är orolig för genomslag.
I min lägenhet finns bruna lister i hallen som jag vill måla om. Ni vet såna från 50-60talet. Vill att de ska bli vita.
Räcker det med vanlig grundfärg innan jag målar med lackfärg? Eller är spärrgrund bättre? Är orolig för genomslag.
Ibland funkar det bra med vanlig snickerigrund. Prova på en bit om du har hemma. Ska du ändå köpa så gå på spärrgrund. 1-2 strykningar. Var noga med torktiden.
Jag råder dig att använda BIN spärrgrund 1-2 strykningar först. Anledningen är att den torkar snabbt och man kan måla över efter bara 45 minuter. Har du målat taket nyligen? Takfärgen är oftast neutralvit, så du kan inte måla med vanlig snickerifärg på taklisterna, då färgkoden oftast är s0502-y och det kommer se för jävligt ut. Då får du istället bryta en snickerifärg till s0500-n eller använda takfärgen till taklisterna.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Tack för ditt svar. Här finns inga taklister och taket är inte nymålat, så då är det ju lugnt.S Stadsfiskalen skrev:Jag råder dig att använda BIN spärrgrund 1-2 strykningar först. Anledningen är att den torkar snabbt och man kan måla över efter bara 45 minuter. Har du målat taket nyligen? Takfärgen är oftast neutralvit, så du kan inte måla med vanlig snickerifärg på taklisterna, då färgkoden oftast är s0502-y och det kommer se för jävligt ut. Då får du istället bryta en snickerifärg till s0500-n eller använda takfärgen till taklisterna.
Inte helt gratis, men jag har målat en massa lister och dörrar med den här kombinationen
flyter ut och täcker väldigt bra,
https://www.hornbach.se/shop/SADOLIN-Snickerifarg-V-Super-40-Bw-1-L/8663205/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Lackroller-Fiber-rod-2-pack-5-cm/8655731/artikel-detaljer.html
flyter ut och täcker väldigt bra,
https://www.hornbach.se/shop/SADOLIN-Snickerifarg-V-Super-40-Bw-1-L/8663205/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Lackroller-Fiber-rod-2-pack-5-cm/8655731/artikel-detaljer.html
Jag missuppfattade ditt inlägg. Men jag vidhåller ändå att använda BIN spärrgrund och sedan vanlig snickerifärg. Absolut enklast och i princip lika dyrt är att köpa nya lister. Då slipper du 3-4 strykningar och en massa maskning längs golven.EmmaSmåland skrev:
Redigerat:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Jag vill helst slippa byta listerna i det rummet. Har bytt i vardagsrummet o det va ett helvete att få loss dem utan att få med sig betongväggen. Sjukt långa gamla spik/dyckert/?S Stadsfiskalen skrev:
Det är en liten hall det gäller och ska ändå måla om dörrfoder så det går nog bra.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det brukar ju oftast vara alkydfärg om listerna är från 50-60-talet, möjligen linoljefärg. Brukar aldrig vara några problem att måla över. Rugga upp ytan med sandpapper, torka rent, måla med grundfärg och sedan lackfärg. Tyvärr måste man nog måla ett antal gånger för att det bruna inte ska synas igenom.
Jag har snart målat om alla mina bruna fönster och golvlister till vitt.
Har först torkat rent med t-röd o sen slipat lätt och sen eftertorkat bort slipdammet.
Har sen grundmålat med Biltemas oljebaserade grundfärg för inomhusbruk. Sen har jag använt vattenbaserad snickeri färg utav det fabrikat jag haft hemma för tillfället.
Har först torkat rent med t-röd o sen slipat lätt och sen eftertorkat bort slipdammet.
Har sen grundmålat med Biltemas oljebaserade grundfärg för inomhusbruk. Sen har jag använt vattenbaserad snickeri färg utav det fabrikat jag haft hemma för tillfället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden