15 345 läst ·
13 svar
15k läst
13 svar
Bryta träolja.
Hej. Har sökt på nätet men det verkar svårt att hitta svar på min fråga så därför vänder jag mig till byggahus stora kunskapsbank med denna fråga : hur bryter man t.e.x. ofärgad träolja till svart ? Är det så enkelt att man kan bryta med svart oljefärg ?
Hälsningar Conny.
Hälsningar Conny.
Ingen som har någon ide' ?
N nissebrun skrev:
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Beror på vad du vill uppnå om du kokar linolja och blandar i kimrök får du linoljefärg. Vi har blandat i lite linoljefärg med linolja när vi har betsat trä.
Vad är det för olja du har?
Vad är det för olja du har?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jag ska olja lite staket och vill ha dem lite svartare. Det finns färdigpigmenterad svart träolja men den är ofta slutsåld när jag kommer därför funderar jag på om man inte kan färga sin egen träolja med svart oljefärg.Cheesen skrev:
Jag oljade en trapp med träolja i vilken jag blandade i Herdins bets för att få en brun nyans. Funkade primaN nissebrun skrev:
Blandar du oljefärg i träoljan förändras ju egenskaperna, om du med oljefärg menar sånt man köper i burkar om en liter. Även konstnärsfärg är oljefärg. Blandar du konstnärsfärg på tub i träoljan får du pigmentet utan att förändra egenskaperna nämnvärt.N nissebrun skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden