Hej. Har sökt på nätet men det verkar svårt att hitta svar på min fråga så därför vänder jag mig till byggahus stora kunskapsbank med denna fråga : hur bryter man t.e.x. ofärgad träolja till svart ? Är det så enkelt att man kan bryta med svart oljefärg ?
Hälsningar Conny.

Ingen som har någon ide' ?
N nissebrun skrev:
Hej. Har sökt på nätet men det verkar svårt att hitta svar på min fråga så därför vänder jag mig till byggahus stora kunskapsbank med denna fråga : hur bryter man t.e.x. ofärgad träolja till svart ? Är det så enkelt att man kan bryta med svart oljefärg ?
Hälsningar Conny.

Beror på vad du vill uppnå om du kokar linolja och blandar i kimrök får du linoljefärg. Vi har blandat i lite linoljefärg med linolja när vi har betsat trä.

Vad är det för olja du har?

Jag vill bara bryta (färga) en vanlig träolja så den får en svart ton.

Cheesen
N nissebrun skrev:
Jag vill bara bryta (färga) en vanlig träolja så den får en svart ton.
Är du säker på att det inte är en terasslasyr du är ute efter? Den kan du bryta i närapå vilken kulör som helst.

Claes Sörmland
Jag kör som ovan det traditionella på uthusens dörrar, en bensvart linoljefärg från Ottossons (innehåller ju bara kokt linolja+kimrök) i kokt linolja och lösningsmedel.

• Gilla
Helena Lillarve
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Är du säker på att det inte är en terasslasyr du är ute efter? Den kan du bryta i närapå vilken kulör som helst.
Jag ska olja lite staket och vill ha dem lite svartare. Det finns färdigpigmenterad svart träolja men den är ofta slutsåld när jag kommer därför funderar jag på om man inte kan färga sin egen träolja med svart oljefärg.

N nissebrun skrev:
Jag ska olja lite staket och vill ha dem lite svartare. Det finns färdigpigmenterad svart träolja men den är ofta slutsåld när jag kommer därför funderar jag på om man inte kan färga sin egen träolja med svart oljefärg.
Jag oljade en trapp med träolja i vilken jag blandade i Herdins bets för att få en brun nyans. Funkade prima :D

Det borde funka med konstnärsfärg som är lättare att blanda i oljan än det torra pigmentet.

T TottoGBG skrev:
Det borde funka med konstnärsfärg som är lättare att blanda i oljan än det torra pigmentet.
Ingen som har någon tanke kring vanlig oljefärg ?

lopec
Det är väl bara att testa på en mindre batch. Men där du köper träoljan, kan de inte bryta in pigment i den direkt?

• Gilla
Sjöstrand92
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Ingen som har någon tanke kring vanlig oljefärg ?
Blandar du oljefärg i träoljan förändras ju egenskaperna, om du med oljefärg menar sånt man köper i burkar om en liter. Även konstnärsfärg är oljefärg. Blandar du konstnärsfärg på tub i träoljan får du pigmentet utan att förändra egenskaperna nämnvärt.

hsd
Pigment är lätt att blanda, har gjort det själv för länge sedan
Konstnärsfärger är pigment i olja, oftast i linolja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.