Byggahus.se

Svettlukt

1. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Det här är en konstig fråga. Men jag kör.

Jag har målat om köket, väggar och tak. När jag rengjorde runt taklist så kom det en ganska stark odör. Det luktar precis som svett. Ni vet sån där stickande armsvettdoft, man bara kan få av dålig hygien och samma t-shirt länge :) Märkligt tänkte jag och tänkte det försvinner när jag målar över.

Men det känns då och då ändå. Luktar armsvett, från områden runt taklist, eller iaf där vägg möter tak.. Vad kan detta vara? Målare med dålig hygien, eller finna det något material som kan lukta mänsklig svett? :)

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kryp in på vind eller kattvind och kolla , försök att komma ner till takfoten , där möter tak och vägg varandra , känn så det inte är fuktigt eller blött där , kolla även i takfoten på utsidan om det är gråaktigt högst upp , kanske klättra upp och känna

3. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Sorry dålig info av mig. Det är alltså innertaket (takpanel av spånskiva) jag målat, ovanför är övervåningen. Men fukt luktar väl inte svett?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Spånskivor avger formaldehyd normalt , i bland på äldre plattor vid målning mera , fukt

5. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Kom vid målartvätten iofs. Borde dock försvunnit nu 2 veckor efter målning kan jag tycka. Finns inga tecken på någon fukt någonstans iaf. Får väl ge det lite mer tid, men svettlukt i köket vill man ju gärna slippa.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · 2 inlägg

Ander176

Medlem
    Hej!
    Hur gick det med lukten? Jag har nämligen råkat ut för typ samma fenomen och jag förstår inte vad det är som luktar... Ett nybyggt hus som luktar gubbsvett - uppstod i samband med målning... Suck!

7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 369 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Svettlukt är ofta relaterad till förekomst av propansyra. Och propansyra är kemiskt sett bara ett steg bort från akrylsyra som är grunden för väggfärg. Så det är från det kemiska perspektivet inte helt obegripligt.

8. V
    Medlem · 92 inlägg
    Jag tänker på hur en del upplever koriander som att det smakar tvål pga en gen hos den som smakar den.
    Undrar om detta kan vara samma sak, att du upplever en lukt på ett sätt som andra generellt inte gör.

9. A
    Anonym
    Nä nu känner jag mig kränkt! hensvett heter det idag:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.