Jag ska måla våra köksluckor med Farrow and Ball Estate Eggshell. Jag har precis målat ett badrumsskåp med denna färg för att öva för att få så bra finish som möjligt. Jag har provat att både rolla med skumgummiroller och filtroller, efterstryka med moddlare och stryka med en bra pensel endast. Inget blir bra!
Vilken roller jag än kör med blir superknottrig. Det bästa resultatet verkar bli att stryka med en roller (blir ju superknottrigt) och efterstryka med moddlare, men färgen torkar snabbt och klumpar ihop sig. Vilken pensel jag än använder så blir det ändå ganska skarpa penseldrag.

Hur lyckas man? Hur kan alla påstå att filtroller är det bästa när det blir apelsinskalseffekt?

Färgspruta! :)

Vet inte om det är det torra vädret eller bara att det är så nya färger är, men upplever samma sak med Jotun Lady snickerifärg och Alcros dito. Någonstans mellan att man doppar penseln i färgen till dess att man nuddar ytan så har det torkat. Det är som att måla med sirap

Jag provade måla ett vangstycke genom att först rolla och sedan efterstryka. Jag skämtar inte när jag säger att penseln hann torka så mycket mellan det att jag strök med den (den låg ca 20 sekunder på ett tråg), att det lät som jag drog med ett sandpapper. "Lång öppentid" tycker jag borde innebära mer än ett par sekunder...

min första tanke är att det finns ju filtroller med olika längd, har du provat olika?

annars om man är ute efter lång öppentid finns ju alltid gammal hederlig linoljefärg, tex ottossons

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Färgspruta! :)
Har du erfarenhet av en bra färgspruta som jag kan använda för fin finish för snickerier och inte bara måla väggar?

major_tom major_tom skrev:
annars om man är ute efter lång öppentid finns ju alltid gammal hederlig linoljefärg, tex ottossons
Eller alkydolje servalac, typ flugger high finish classic. Lång öppentid och blir slätare och torkar snabbare än linoljefärgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.