B
Bonzo2000: [citat] Jag har en flaska PU-lim som jag använt vid andra delar av bjälklaget, så tanken var att använda densamma i detta moment. Om det behövs eller ej låter jag vara osagt, men konstruktionen är gjord av mig själv och även om jag läst på ordentligt och tror att jag gör allt rätt känns det ändå som att jag lika gärna kan limma också, även om det kanske räcker med bara skruv.
2 svar · 4,9k läst
·
nikasp
nikasp: Ser riktigt dåligt ut men undrar också om det där med fasadfärg på liggande yta. Har du oljat innan? Står att färgen är 2in1 så grundfärg ska inte behövas: https://prdakzodecodocumentssa.blob.core.windows.net/public/tds/cu/se/sv/cu_fasadfarg_plus_tds_se_01.pdf Kollat fukthalt? Jag köpte en billig mätare förra sommaren för att kolla virke jag låtit såga på sågen nära oss. Har
8 svar · 3,4k läst
·
Z
zingo: Tack! Det är nog precis en sådan lack jag söker. Ska testa den.
2 svar · 1,8k läst
J
Johan456: Just en sådan, den gör väl mindre revor men det är svårt att säga. Jag hade nog slipat med finare papper innan målning.
3 svar · 1,2k läst
Rabbithole
Rabbithole: Den är trögare än vanlig målarfog men det är nog så att den är gammal. Köp en ny tub MS polymer, måste inte vara Tec7, jag har börjat köra BT Multibond istället
2 svar · 3,3k läst
L
Lolac: [citat] Många svenska hem har nog dessa älskade furu-detaljer :crysmile: vi har funderat på att måla, men samtidigt är jag uppvuxen med bröstpanel och vill därför ha något nytt nu ;)
5 svar · 6,3k läst
·
A
AndersS: Vårt tryckta staket målades med dåtidens alkydoljefärg för ca 30 år sedan och ska väl få lite tvätt i år. Och alla sidor. Till vindskivor och liknande snickerier använder jag en färg som även fungerar på fönster. Hade valt det till din målning. Men här finns det många åsikter:D
1 svar · 3,2k läst
C
cazz: Tänkte inte plocka bort dom och sedan sandblästra utan göra det på plats :D Fast förstår vad du menar. Räcker med att skrapa och köra med stålborste som jag gjorde på dom på första våningen.
5 svar · 2,1k läst
M
Marcussjogren: Ja så tror jag iaf. laddaren i sig utgör ju en ”kloss” med perfekt passform för att stötta det tunna skiktet. Vore dumt att inte utnyttja det :-) dock tror jag inte dessa alstrar så vansinnigt med värme då de säljs på Ikea med någon korkmatta som de ska ligga i. Kommer funka toppen!
7 svar · 2,1k läst
·
R
robbman: Hej Här kommer en bild på trappan som är helt nymålad :cool: blev riktigt bra och då kan jag säga jag är ingen hantverkare direkt :rofl: [bild]
14 svar · 15,8k läst
·
Gammelnörden
Gammelnörden: Om man tydligt ser "rollermönster", så att väggen inte är slät, skulle jag tunnspackla och sedan putsa slätt. Om den grå färgen sedan lyser lite igenom spacklet skulle jag penselmåla där fogarna förmodas hamna med färg bruten samma kulör som bottenfärgen på tapeten. Om den grå färgen lyser igenom mycket skulle jag grundmåla med roller som inte gör grovt "rollermönster". När
4 svar · 5,0k läst
·
nikasp
nikasp: Bra där, tänkte just fråga detsamma. Riktigt petig så blir att snäppa loss hängrännorna för att komma åt.
3 svar · 10,6k läst
D
droopy: Instämmer med doubleH ingen plast i ett gammalt hus..möjligen utvändigt men det finns andra vindskydd. Undvik även plastmattor på krypgrundsgolv eller plast under klickgolv och liknande. Skall man isolera ett äldre hus invändigt skall man aldrig lägga på mer än 40-45mm och då helt utan plast så att väggarna kan andas.. Innerväggar mellan olika utrymmen behöver i regel ingen
27 svar · 10,1k läst
·
S
Svampe: Har du tur går det lätt att få bort den, men har du otur är det ett rent helvete. Syrran tänkte ta bort gammal jutevävtapet i sin lägenhet, men efter att ha testat på ett litet, osynligt ställe konstaterade vi att vi skulle få hålla på till dödagar och sen mer eller mindre fått bygga upp väggen på nytt pga alla gropar som skulle ha blivit i betongväggen. Istället så
3 svar · 7,9k läst
·
A
Annkina: Trött när jag beställde färg och beställde fel. Testade att måla med den felbeställda, men vill ha täckande färg. Kan jag måla över med ett lager med täckande över utan någon annan behandling? Vi har gjort underarbetet som man ska och sen målat två lager med denna färg: https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/nordsjo-transparent-exterior-bc.html Den vi vill använda som ett lager
0 svar · 2,7k läst
K
knaust: Hej alla kunniga, Har lite frågor kring mitt sommarhus samt dess fasad. Hela huset är målat av tidigare ägare med Järnvitrol och har en slätfasad inte en ruff sådan som man vanligen ser. Till problemet, huset har konstant sol från morgon till kväll vilket visat sig i torrsprickor och lite "rest" färg, är detta något något någon varit med om? Jag är som ni förstår inte den mest
0 svar · 1,5k läst
Anna_H
Anna_H: Äntligen fått slutresultatet. Tjejen i butiken surnade till när leverantören ville skicka nya rullar, så slutresultatet blev ett tillgodokvitto på hela summan. Och vi har golv kvar att fixa i hela lägenheten (plastmattor från 85 nu, utom i vardagsrummet som har sliten parkett), så det kommer inte att bli liggande länge.
33 svar · 5,7k läst
·
H
Harald Blåtumme: När jag tagit bort maskeringstejp som haft litet för starkt häftämne så har det fungerat bra med just litet värme från tex en varmluftpistol för att inte tapeten ska följa med vid borttagning. Kanske en hårtork kan funka lika bra, behövdes inte alls mycket värme i det fallet.
10 svar · 10,3k läst
Rabbithole
Rabbithole: Då är det nog bara att lägga på önskvärd klarlack
6 svar · 4,4k läst
·
J
Joonathaan: Ongoing....
73 svar · 24,1k läst
·
J
B
bradgard: Nu är rummet målat och klart. Bara vänta tills det slutar lukta nymålat och inreda igen :)
3 svar · 1,4k läst
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Ja i teorin så sa det ju stämma. Om man får skjuvkrafter mellan två gipsskivor fästa i samma regel så är papper bättre. Har väl erfarenhet av kanske max 10 hus med glasfiber där det inte har spruckit, grannar, släkt osv. När skulle du säga att papper blev vanligt? Är din erfarenhet att papper även i verkligheten fungerar bättre?
40 svar · 7,6k läst
P
Peter_K: Hade de inte men nu har jag beställt av BoList.
11 svar · 2,8k läst
hscn
hscn: Vill du behålla de fina kanterna på urfräsningar använder du linoljefärg. Modern färg fyller mer och ger diffusa linjer. Jag föreslår Ottossons färg, Bra färg och det finns bra arbetsbeskrivningar på hemsidan. https://ottossonfarg.com/
1 svar · 1,9k läst
·
S
Stadsduva: [citat] Tack för svaret Johan456! Dock fäster inte latexfog i glipan, den är för mjuk. Vi har nu försökt att "bygga på" de där området med sprickan med grovspackel i omgånger. Sen blir det pappersremsa när vi bredspacklar. Hoppas det kommer att fungera.
2 svar · 2,0k läst
·
T
TobiasK233: Har slipat trädecket , från föregående ägare finns en burk lasyr från jem o fix i garaget. vad säger ni, vinner jag i längden om jag kör till lokala färgbutiken och köper ”märkesprodukt” eller skall jag köpa mer av den billigare som tidigare använt? länk till det som var behandlat med https://www.jemfix.se/svart-traelasyr-traefix/6101/9030966/
0 svar · 1,6k läst
Sne4
Sne4: Då börjar det dra ihop sig och av lite olika anledningar ändrade sig planen på vägen och fönsterfärgen byttes ut - så då blev frågan vilken färg som foder och knutbrädor ska få... Jag har en hyfsat komplett uppsättning av NCS S och RAL likare men den lilla ytan gör det lätt att missa helhetsintrycket. Vi lurar på om inte det bästa blir att ha ett visst grönstick i det gråa. Vi
0 svar · 1,9k läst
em72
em72: Har varit med om liknande med vår lekstuga, den var målad med vanlig färg sedan tidigare och vi ville ha den faluröd med vita knutar. Det fick bli ”vanlig” fasadfärg i faluröd nyans. Efteråt är jag nöjd med att det inte blev slamfärg för sådan färg har en tendens att färga av sig på barnens kläder ifall de råkar komma i kontakt med väggarna.
7 svar · 2,3k läst
·
H
Henrik.S: Och jag skulle riva ner vävtapeten, spackla grövre ojämnheter om det behövs och sen sätta renoveringstapet. Även 6mm påbyggnad måste tas omhand i eluttag, runt fönster och dörrar, vid elementet osv... Men de vävtapeter jag tagit ner har inte suttit så hårt. Det har räckt att dra i ett hörn på våden. En vanlig spackel eller japanspackel har räckt för att få lös där det det
3 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.