Ska måla lite snickerier inomhus och märker att det blir svårare och svårare att få tag på alkydlackfärg för detta ändamål. När jag sökte runt lite så råkade jag få en träff på Biltema som har en färg som egentligen är avsedd för båtar: https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/alkydfarg-2000037121

Någon som provat den på träarbeten inomhus? Finns en färg som heter off-white som borde kunna funka.

Angående biltema färgen kan jag inte svara något, men Teknos, Flügger, Liwa vet jag på rak arm fortf har oljebaserade snickerifärger

Tack! Jo, kände till Flügger och tänkte köpa den men blev bara lite nyfiken på hur Biltemas båtfärg skulle funka...

Hej riktigt sent svar, men jag har målat med många av de välkända vattenbaserade snickerifärgerna (har 80glans hemma). Ingen av dessa dyra färger har jag fått samma snygga resultat som med Biltemas alkydoljefärg. Den är lätt att måla med och flyter ut och blir spegelblank
Nakdel lukt dock.

Vilka färger är det du syftar på? Vattenbaserade färger existerar inte.

Enl SAOL (Svenska Akademins ordlista)
vatten|bas·er·ad adjektiv ‑baserat ~e
om färg; till basera 1

Enl SO (Svenska Akademins ordbok)
adjektiv vattenbaserat
vatt·en|bas·er·ad
som har vatten som lösnings- och utspädningsmedel i stället för lacknafta, terpentin e.d.
JFRoljebaserad 1

• Gilla
BjörnF och 1 till
  • Laddar…
Om man trycker på länken basera 1får man förklaringen.
bas·era verb ~de ~t 1 grunda el. stödja på 2 förlägga till viss plats

Basera i detta fall bör betyda alternativ 1 stödja på.

Du kan väl inte hävda att du står över Akademin?:thinking:

Edit: Enligt Akademins definition bör nog bauhausfärgen benämnas vattenbaserad eftersom den har vatten som lösningsmedel

Redigerat:
Ärligt talat så verkar de inte vara så bra på tekniska termer.

Det finns inget vatten som kan stödja färgen när den torkat. Det är oljan som har den funktionen.

D Daniel 109 skrev:

Det finns inget vatten som kan stödja färgen när den torkat. Det är oljan som har den funktionen.
Rätt eller fel rent tekniskt så kallas ändå en typ av färg just vattenbaserad å en annan typ kallas oljebaserad.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Jag har alltid tänkt att ordet ”vattenburen” respektive ”lösningsmedelsburen” är bättre att använda än -baserad.

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har alltid tänkt att ordet ”vattenburen” respektive ”lösningsmedelsburen” är bättre att använda än -baserad.
Ja eller ”vattenspädbar”, de innehåller ju fortfarande gamla typer av lösningsmedel av olika slag.

D Daniel 109 skrev:

Självklart är du bättre skickad att avgöra teknik än Akademin!

När det gäller språkbruk tror jag däremot att Akademin är överlägsen. Om inte brukar de i alla fall ha förtroendet att avgöra vad som är korrekta Svenska benämningar

Förhoppningsvis kan Akademins åsikter om i Svenskan godkända uttryck gälla även på Byggahus.

Lite trist när skribenter som använder språkligt korrekta benämningar återkommande blir mästrade av dig.;)

D Daniel 109 skrev:
Vilka färger är det du syftar på? Vattenbaserade färger existerar inte.
OK skall du skriva något jobbigt inlägg så får du göra det.

Men tror 99 procent av forumets medlemmar förstår vad jag menar med vattenbaserad färg och oljefärg

Med vänlig hälsning, Robert

• Gilla
Magnus_vb och 5 till
  • Laddar…
Akademin dokumenterar hur folk i allmänhet använder ord. De baserar inte ordlistan på den grundläggande definitionen. Vilket inte är helt lyckat i tekniska sammanhang.

Det finns fler ord som har en betydelse i ordlistan och en annan bland dem dör den ursprungliga definitionen är relevant.

När man hävdar att en oljebaserad färg blir en vattenbaserad färg när man bytt ut lösningsmedlet med behållt oljan blir det galet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.