D Daniel 109 skrev:
Akademin dokumenterar hur folk i allmänhet använder ord. De baserar inte ordlistan på den grundläggande definitionen. Vilket inte är helt lyckat i tekniska sammanhang.

Det finns fler ord som har en betydelse i ordlistan och en annan bland dem dör den ursprungliga definitionen är relevant.

När man hävdar att en oljebaserad färg blir en vattenbaserad färg när man bytt ut lösningsmedlet med behållt oljan blir det galet.
Påminner inte detta om hur en "Besserwisser" resonerar:thinking:
:crysmile::crysmile:
 
Man blir ju både fascinerad och förbannad samtidigt.
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Påminner inte detta om hur en "Besserwisser" resonerar
N Nils82 skrev:
Man blir ju både fascinerad och förbannad samtidigt.
Låt oss gissa att Daniel 109 är "kunskapsbaserad", dvs att när inlägget torkat är kunskapen borta.
Liksom vattnet i den vattenbaserade färgen.

Sorry för elakheten Daniel 109!

Tillägg:
För övrigt har jag mycket god erfarenhet av Biltemas båtlack, dvs klarlack på uretan/alkydbas.
Har lackat vårt massiva furu-matbord med den lacken och det blev både snyggt och hållbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Nej, basen är inte det som torkar bort, det är det som är bestående.

Det är möjligt att du ser din bas som flyktig.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilka färger är det du syftar på? Vattenbaserade färger existerar inte.
Aldrig hört talas om vattenfärg, skolkade du från lekis?
 
Inte gjort så många inlägg på det här På forumet. Men syftet med mitt inlägg var att lyfta fram en billig och bra snickerifärg som är enklare för en amatör att måla med. Resultatet blir bättre med Biltemas oljebaserade snickerifärg än med de dyra håll i dig nu VATTENBASSERADE färgerna

Dessutom fungerar den kanon att spärra EK med har det visat sig.

Tiden får utvisa hur mycket det kommer att gulna men finishen är kanon.

Med vänlig hälsning, R
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
R r.olsson skrev:
Inte gjort så många inlägg på det här På forumet. Men syftet med mitt inlägg var att lyfta fram en billig och bra snickerifärg som är enklare för en amatör att måla med. Resultatet blir bättre med Biltemas oljebaserade snickerifärg än med de dyra håll i dig nu VATTENBASSERADE färgerna

Dessutom fungerar den kanon att spärra EK med har det visat sig.

Tiden får utvisa hur mycket det kommer att gulna men finishen är kanon.

Med vänlig hälsning, R
Jag använder också oljebaserad färg om det går, Målade senast utomhus med Jotun Trebit . Grym färg som inte behöver grundning. Jotun Lady finns också med oljebas för inomhusbruk. Dyr men bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilka färger är det du syftar på? Vattenbaserade färger existerar inte.
Oh, får jag sno den kommentaren? Nästa gång jag får en kund ska jag svara så ;-)
20 år i färgbranshen och jag har nog aldrig behövt fråga kunden vad han eller hon menar om de bett om vattenbaserad lackfärg, men det kan ju vara kul att skoja med någon trevlig kund :-)

Kort om "äkta" alkydoljefärg, underbar att måla med och ger superresultat. Men luktar illa enligt många (tycker det luktar gott), är riktigt miljövidrig (1 liter har lika mycket kolväten som en modern mellanklassbil som kör Sthml-->Malmö) och gulnar riktigt fult på ganska kort tid.
Där är hybriderna något bättre med långsammare gulning.
Akrylaterna är hopplösa att måla med i låg luftfuktighet och har inte samma flyt, ifrågasatt ang kontaktallergi men gulnar ej på samma sätt. Målas bäst runt 70-80% luftfuktighet.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Å andra sidan tar jag mina oljebaserade färgrester till miljötippen. Har en känsla av att det inte är lika frekevent med vattenbaserat och att någon kanske tom sköljer av penseln i vasken
 
Redigerat:
Målade med Biltemas oljebaserade fönsterfärg på lite av varje för 3-4 år sedan och nu har den gulnat.
Och är matt utomhus. Bara gulnad inomhus. Men den var lätt att måla med, klart bättre än många dyra snickerifärger men jag kommer inte att använda den igen.
 
  • Gilla
r.olsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.