Byggt en hallmöbel som jag nu målat vit med Rustas snickerifärg. Blir helt ok men känns inte speciellt slittålig i ytan.. Ångrar att jag inte köpte något annat när jag lagt ner min själ i bygget. Kan jag måla över med någon bättre färg ? Tips någon ?

Claes Sörmland
Vill du ha en starkare snickerifärg byt från akrylatfärg till polyuretanförstärkt akrylatfärg. T ex Sadolin V Super (Kan inte de konkurrenternas produktnamn för samma typ av färg).

Inga problem att måla över bara ?

Resultatet med Sadolin: Inte bra.

Jag kan fylla i att jag har målat om en massa trädetaljer i mitt kök med Sadolin färg för snickerier (den sort/modell som färgbutiken rekommenderade, billig var den inte) och jag är INTE nöjd alls. Det var 4-5år sedan.

Gjort enligt konstens alla regler. med tvätt, grundfärg osv och bara målat på trä.
Den slits, tål inte slitaget i ett kök och har inte en yta som gör den lätt att hålla ren.

Den färg som delar av köket fick 1-2år innan, några foder, fönsterbrädor i hela huset osv. Den KROSSAR med hästlängder.
Och nu till det roliga, den burken stod i källaren och var lätt rostig på utsidan, med prislapp från OBS! och typ 17:90:-

Gick att vispa ordning på och den var den bästa och mest lättmålade färgen jag någonsin har målat med. Brutalt lätt att få till snygga ytor med.
Och nu 7år senare så är de ytorna fortfarande jättefina.

Så min fråga är om det ens går att köpa bra färg idag? Som år lättmålat, slittålig och ger lättrengjoda och smutståliga ytor?
Den gamla färgen luktade Nafta och den nya var vattenbaserad.

Jag blir så förbannat trött på modern snickerifärg! Ska måla om snickerier i köket efter sommaren men då vill jag vet först att jag får fatt i en burk som inte ger samma kassa resultat (långtidsmässig) som Sadolin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.