Färg, Måla & Tapetsera
Bo arnold: Hyr en högtrycksspruta väldigt jobbigt att handmåla 80 kv tvätta måla med spärrfärg och därefter en matt Snickerifärg vanlig takfärg är inte bra på träpanel. Har målat många tak så du målar ett rum på 10 min
Förvirrade Hönan: Färgen är ny. Det kanske var för varmt när jag målade... eller så är det för att jag går efter konstens alla regler den här gången.:rofl: För några år sedan använde jag Servalac utan målartvätt, grundfärg, sandpapper och använde kassa penslar/roller och resultatet blev super! Och hållbart.
GoC: Det är Morapanel. tvätta och måla med därför avsedd färg. Finns specialfärg som både blockera kvistgenomslag och täcker. Räkna med tre strykningar innan det blir bra. Mitt tak i stugan struken tre gånger. Du behöver en roller och en pensel för att dra ut färgen i alla skrymslen i panelen. [bild]
Jiji: Om det är viktigt att det blir rätt grå måste du provmåla. Det brukar gå att köpa små provburkar med färg. Om du bara ska göra en vägg grå kanske det inte är lika känsligt och du kan chansa lite. Med endast morgon-/fm-sol får du ett kallt ljus på em och jag hade rekommenderat en grå som var varm men med mycket svärta eftersom en ensam vägg inte får kännas för mesig. Ska alla
Kattastrof: Kan man måla sån här stavmosaik (är det va?) vit? Har försökt bildgoogla men hittar inget så misstänker att det inte blir så strålande, men vad tror ni? Tack
lopec: Tak borde (brukar) vara S0300-N iallafall :)
Henrik.woll: Håller med Johan, fäll in en ny bit gips är nog enklast.
pontonjär: Håller på att spackla/måla ett glasparti som finns inomhus (precis bytt fönsterglasen), måste alltså vara snyggt åt båda sidor. Efter målning av ena sidan är resultatet enligt bild - dvs inte helt knivskarpt snyggt runtom rutan. Tänkte på loss med ett rakblad för att få det jämnare, men i övrigt finns det något att ta till för att få ett snyggt avslut åt båda håll? Någon
Bo arnold: Lite slarvigt uttryck kanske men vi målare brukar kalla akrylat o latexfärger så
panzerkin: [citat] Tack för tipset. Det känns som att renoveringstapet, renoveringsväv och vävtapet är samma sak ja :)
MagHam: En rätt gammal tråd. TS får gärna berätta hur ni löste det. En kommentar om kulör är att man aldrig kan få exakt samma brytning. Inte ens av samma fabrikat ur samma maskin blir det 100,00 % lika gång från gång.
Grunkan88: Ska sätta upp träpanel av furu i innertak och innerväggar. Vill ha den betsad ett varv med en av jotuns interiörbetsar. Undrar om det skapar mycket problem om jag väljer att betsa den efter uppsättningen? Att träet krymper och det blir ränder i fogarna? Är det bättre att vänta typ några månader och låta det torka ordentligt medan det sitter innan jag betsar?
chali: Hej Vi ska måla om 30 år gammal furupanel, funkar det bra att kör med biltemas Uretanalkydbaserad lackfärg. Det ska vara täckande, vara lätt att torka av samt stycktåligt. (Är i en träningslokal)
Appendix: Lär inte göra så mycket skillnad. Släpljus is a bitch. Det är precis på grund av sånt här det är spackel, slipa, spackel slipa som gäller för att man itne ska svära :D
Stadsduva: Vi bredspacklade väggen, därefter punkstpacklade där det behövdes, vi var noga med att slipa kanterna så att ytan kändes slät. Men efter ett lager av grundfärg (Nordsjö grundfärg) så syns de områden vi "bättrade på", de är fortfarande släta (jag känner ingen övergång med fingrarna iaf), men de ser ut som om de är oslipade...Se bilden: Hur kan man åtgärda detta? Tack på
rickard_: Har tidigare målat luckor med Sandolin, men ville på dessa luckor använda en hårdare färg. Där av valet Becker Mood Professional. Med Becker häftgrund och innan dess målartvätt. Problemet med täckfärgen är att det blir ett delvis bubblig resultat, se bilder och jag förstår inte varför. Då samma typ av skumgummi roller har använts vid målning av andra luckor. Innan jag slipar ner
Ihvassen: Vi tog bort träpanelen i vår gillestuga och putsade upp den med murbruk/putsbruk. Vi vill behålla det som det är egentligen men med tanke på att det faller av puts nu när det torkat måste vi behandla det.... vilket vi fått till oss ska va med ”silikatbinder”.. vi har prövat på en liten yta och det verkar som att det håller ihop rätt bra... dock när man läser om silikatbinder,
andyh: Där kommer vi spärrmåla sedan måla med en lite mattare vit färg. Hoppas på att det möter balken bra. man får prova sig fram tills man är nöjd med resultatet. Det blir lite färg kvar på balken vilket man kan ta bort med men det blev snyggare än va vi trodde så vi låter nog det vara så och sedan låter bli att betsa / olja. /a
miis: Hej. Bilden är från vår kolonistuga. En gammal vedspis har funnits här, som tidigare ägaren tyvärr tagit bort o sedan satt en ful masonitskiva framför. Nu är masonitskivan borta, o i väntan på att jag ska hitta på något om nåt år tänkte jag låta några ljustakar får vara där. Kanske fylla det med tidningspapper på vintern för att hindra kallras. Hursomhelst,det som emellan
Vrukna.Marta: Hej. I måleributik förklarades att färgen är i första lagret limfärg. Sedan har latex/plastfärg målats över. I ett gammalt tak som inte har renoverats på många år har det skapats en del sprickor och flagnat. Försökte själv hugga med en spackelspade. Gick bra. Men jag får inte alltid med allting. Utan sitter kvar en yta som vid test ( mörk fuktad trasa) färgade av sig. Kan jag
Hazelblade: Vår vardagsrumsvägg har små gropar och ojämnheter. De är hårda så det är inte bubblor av lös tapet. Upphöjningarna ser ut som spackel som inte slipats ner men det finns även gropar på sina ställen, vad kan det vara? Vad hade ni gjort? Bara att tapetsera över, bredspackla eller spackla groparna och slipa ner upphöjningarna?
Christian Ek: Hej! Vi har gjort en trappa av furu hyllplan (den är inte helt färdig än). Funderar nu på hur vi ska måla/olja den. Skulle vilja ha den vitlaserad. Använder vi bara lasyr då eller något ovanpå? [bild]
Skånelängan: Vi har skrapat rent ett gäng karmar som nu är trärena och kommer spacklas innan målning. Ihop med att karmarna målas så kommer vi även måla nya golv- och dörrfoder som går i gammal stil. Hur rekommenderar ni att jag gör med målningen med tanke på att de sedan ska spikas upp och karmar ska monteras? Allt ska grundas en gång och färdigstrykas två ggr så är det enklast att grunda
sir_daniel: [citat] Beror på underlaget... nygipsad vägg, nej, vägg i köket (stekos och annat) självklart...
Sthlm1891: Nu vet jag inte hur mycket bilvårdsprodukter du har? Men jag hade använt kallavfettning och sedan alkalisk avfettning och sen borstat in det för att sedan spola av med högtryckstvätt. Efter det hade jag gått på med flygrostborttagare och låtit det verka några minuter och sen spolat av det. När metallen sen är helt torr hade jag använt mig av vit hammarlack, t ex denna:
Gilette: HI! Har tyvärr inget bra tips än ( men har samma projekt pågång, så tar också gärna emot tips.) Men har tidigare läst i en tråd att Beckers sockelfärg ska fungera bra.