15 867 läst ·
9 svar
16k läst
9 svar
Hållbarhet färg i burk?
Om alla produkterna är vattenburna så bör de hålla 5-10 år i oöppnade burkar som förvaras upp-och-ned i kontinuerlig rumstemperatur. Akrylatfärg kan "ruttna" i burken men det märker man direkt på lukten när man öppnar den. Alltid bäst att provmåla med gamla färger, men luktar och ser färgen bra ut och flyter ut lätt utan grynighet så är det bara att måla på.RPT skrev:
Javisst bara att kolla och prova lite. Min sambo sa 3 år så allt kan slängas.Helioz skrev:Om alla produkterna är vattenburna så bör de hålla 5-10 år i oöppnade burkar som förvaras upp-och-ned i kontinuerlig rumstemperatur. Akrylatfärg kan "ruttna" i burken men det märker man direkt på lukten när man öppnar den. Alltid bäst att provmåla med gamla färger, men luktar och ser färgen bra ut och flyter ut lätt utan grynighet så är det bara att måla på.
Om locket inte är fullständigt tätt eller om det finns en packning som kan torka ut så finns det ingen möjlighet att luftens syre når färgen om den förvaras upp-och-ned. För öppnade burkar kan man köpa argongas och spruta in innan man försluter burken vilket ger samma effekt:Micro skrev:
http://www.bloxygen.com/
Inga problem att förvara mina vattenlösliga färger ett år i originalburk (plast), stående som de är. Men de med nafta bildar en hinna uppe på, oavsett hur väl jag har stängt locket.
Funkar upp-o-ner metoden på dessa oljefärgsburkar med nafta som lösningsmedel? Blir det inte hinna i botten då?
Och hur kladdigt blir inte locket... ?
@Micro
Funkar upp-o-ner metoden på dessa oljefärgsburkar med nafta som lösningsmedel? Blir det inte hinna i botten då?
Och hur kladdigt blir inte locket... ?
@Micro
Klicka här för att svara