R
Upp till ett par år läser jag men verkar skrivet för färghandeln, då allt som inte har torkat kan användas?
 
Omöjligt att säga generellt (t.ex ruttnar slamfärger, silikatfärger förkislas osv), är det någon speciell färgtyp du undrar över?
 
R
Det vi behöver är väl träolja, puts-färg, väggfärg inne och fönsterfärg.
 
RPT skrev:
Det vi behöver är väl träolja, puts-färg, väggfärg inne och fönsterfärg.
Om alla produkterna är vattenburna så bör de hålla 5-10 år i oöppnade burkar som förvaras upp-och-ned i kontinuerlig rumstemperatur. Akrylatfärg kan "ruttna" i burken men det märker man direkt på lukten när man öppnar den. Alltid bäst att provmåla med gamla färger, men luktar och ser färgen bra ut och flyter ut lätt utan grynighet så är det bara att måla på.
 
R
Helioz skrev:
Om alla produkterna är vattenburna så bör de hålla 5-10 år i oöppnade burkar som förvaras upp-och-ned i kontinuerlig rumstemperatur. Akrylatfärg kan "ruttna" i burken men det märker man direkt på lukten när man öppnar den. Alltid bäst att provmåla med gamla färger, men luktar och ser färgen bra ut och flyter ut lätt utan grynighet så är det bara att måla på.
Javisst bara att kolla och prova lite. Min sambo sa 3 år så allt kan slängas.
 
Helioz , varför ska burken förvaras upp o ner ??
Färgen kan väl inte bli sämre om burken står rätt ?
 
Micro skrev:
Helioz , varför ska burken förvaras upp o ner ??
Färgen kan väl inte bli sämre om burken står rätt ?
Om locket inte är fullständigt tätt eller om det finns en packning som kan torka ut så finns det ingen möjlighet att luftens syre når färgen om den förvaras upp-och-ned. För öppnade burkar kan man köpa argongas och spruta in innan man försluter burken vilket ger samma effekt:
http://www.bloxygen.com/
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Ok ..Jag tackar för informationen (har hört om att vända burken förut men aldrig förstått) .:)
 
Jag sparar mina burkar så länge de inte blir gryniga, luktar illa eller på annat sätt ger intryck av att inte längre vara i nyskick.
 
Inga problem att förvara mina vattenlösliga färger ett år i originalburk (plast), stående som de är. Men de med nafta bildar en hinna uppe på, oavsett hur väl jag har stängt locket.

Funkar upp-o-ner metoden på dessa oljefärgsburkar med nafta som lösningsmedel? Blir det inte hinna i botten då?

Och hur kladdigt blir inte locket... ?

@Micro
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.