I tvättstugan sitter det tapet på väggarna. Det är inte plast, det är inte papper, det är något däremellen. Kan inte sätta ord på det tyvärr.
I skarvarna som säkert överlevt 20-30 år har det nu börjat släppa lite.
Frågade efter ett bra lim för detta i målarbutiken som sålde mig ett våtrumslim, sa att det var det starkaste de hade för jobbets syfte. Men de uppkrullade skarvarna vill inte stanna på plats. Allt som händer är att limmet smetas på, tapetskarven lägger sig ner bara för att krulla ihop sig igen några sekunder senare. Seg rackare.

Har testat att tejpa över den limmade skarven med maskeringstejp, men tejpen fäster såklart dåligt på tapeten, ännu sämre faktiskt där det är blött lim. Risken om det fungerar är väl att då har jag fastlimmad tejp på väggen istället :rofl:

Hur kan jag gå tillväga här? Planen är att jag ska måla denna tapet sen, först med en grundfärg som fäster ordentligt, sedan vanlig avtorkbar väggfärg. Vill bara liva upp tvättstugan med lite snabb färg, men det här projektet rör sig ju inte framåt alls :(

• En tapetskärv som inte håller sig, krullar upp trots limning, på en vägg med texturerad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en gammal tapet i tvättstuga med en uppkurad skarv som behöver limmas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Misstänker det är s k våtrumstapet. Vet inte om den går att klistra fast igen

P
Kontaktlim kanske:thinking:

Biltema har gammaldags kontaktlim fungerar nog men kan bli problem att måla mjukgöraren i tapeten kommer att göra färgen klibbig o mjuk kosta inte på någon omfattande behandling det är en nödlösning som inte håller i längden

Handyman 1 skrev:
Kontaktlim kanske:thinking:
Har använt två typer av lim hittills. Locktite super glue, sjukt dyr och galet liten tub :rofl:

Sen just ett kontaktlim från ICA Maxi. Båda gav strålande resultat (y)

Misstänker att det nog kanske inte rör sig om våtrumstapet men jag kan ha fel. Sitter i en risig tvättstuga, så jag chansar att måla så får vi se hur det blir :D Det kan ju knappast bli sämre :crysmile:

Jag har också en konstig tapet i tvättstugan, men skarvarna har inte lossnat. Dock fanns det en liten bit bakom varmvattenberedaren (kant i kant) som inte blivit ordentligt fastklistrad.
Jag klämde fast fogen med min häftapparat, tvärsöver. Sen spikade jag fast en bit foglist (som jag hade fernissat innan). Foglisten är smalaste sorten (8x21mm), obehandlad. Priserna varierar lite väl mycket, men jag betalade mellan 8 och 9 kronor metern på den lokala bygghandeln. Mer skall den inte kosta.
Tapet med synlig foglist och ojämn tapetskav vid varmvattenberedare i en tvättstuga

Jag tycker det ser ut som Somvyl en skummad vinyl om du målar så torka av med Tröd före för att få bort så mycket mjukgörare som möjligt jag har målat en sådan hos mej för länge sedan stod sig något år är nu riven måla bara med en bra väggfärg grund behövs inte

• Gilla
JOB The Builder
  • Laddar…
Han i färgaffären föreslog ruffa upp ytan med 120 sandpapper, t-röd nämndes också. Han sa samma sak om två lager täckfärg och ingen grund.

Kanske kör både t-röd och sandpapper då för att vara på den säkra sidan :cool:

Är nog inte särskilt slipbart om det är skum att slipa sönder ytan är nog inte så bra färgen har bra vidhäftning ändå om det är en ren akrylat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.