5 519 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Vilken NSC kod på grön brytfärg?
Ska bryta Auros ekologiska färg som jag gjort tidigare men deras brytsystem är ändrat till pasta, dvs skulle jag köpa en sådan brytförpackning har jag mer än livstidförbrukning, tänkte därför beställa tex 1 liter grön som jag sedan kan blanda med min Auro grundkulör till den mängd jag behöver.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Troligtvis långt utanför de definierade 1950 NCS-färgerna. Brytpastan ”späds” ju med basfärg till något som ingår i NCS. Därför har varje tillverkare sitt recept för respektive färgtyp. Jag har svårt att tro att mer än 30-40% kan vara brytpasta. Auro skriver ju att du kan kontakta dem för att få en specifik NCS-färg bruten. De vill (som de flesta tillverkare) helst hålla kunden okunnig genom att använda triviala namn som ”ärggrön”
Det går att interpolera färger inom NCS, men extrapolering utanför systemet är väldigt osäkert. Det går dessutom emot principen för själva systemet; hur ser en färg ut.
Det går att interpolera färger inom NCS, men extrapolering utanför systemet är väldigt osäkert. Det går dessutom emot principen för själva systemet; hur ser en färg ut.
Tack, ja anade att min lösning inte var en lösning...Mycket riktigt vill de att jag ska köpa 1 l "ärggrön" få färg över och till slut stå med 10 olika öppnade burkar ute i skogen, där haltar det med den miljötänket med ökad konsumtion i onödan... Handlar mycket om logistik och att få ut material till glesbygd lite smart och kostnadseffektivt också.
Tidigare har jag när det varit möjligt tagit ut en 10 l 1502-Y, blandat efter hand, efter varje rum, alltid haft fräsch färg men framförallt inget svinn och jag gillar verkligen att måla med Auro!
Tidigare har jag när det varit möjligt tagit ut en 10 l 1502-Y, blandat efter hand, efter varje rum, alltid haft fräsch färg men framförallt inget svinn och jag gillar verkligen att måla med Auro!
Hur gör du för att komma i kontakt med Auro så att du kan ens diskutera brytning av färg?H Hispaniola skrev:Tack, ja anade att min lösning inte var en lösning...Mycket riktigt vill de att jag ska köpa 1 l "ärggrön" få färg över och till slut stå med 10 olika öppnade burkar ute i skogen, där haltar det med den miljötänket med ökad konsumtion i onödan... Handlar mycket om logistik och att få ut material till glesbygd lite smart och kostnadseffektivt också.
Tidigare har jag när det varit möjligt tagit ut en 10 l 1502-Y, blandat efter hand, efter varje rum, alltid haft fräsch färg men framförallt inget svinn och jag gillar verkligen att måla med Auro!
Jag gillar också auro och hittills har jag valt från deras färgkartor. Men nu vill jag ev ha en annan grön nyans. Jag har beställt via Byggfabriken. Hur gör du?
Har alltid köpt från Byggfabriken/ Malmö, du kan beställa med NSC kod från dem. En eloge för deras service och lösningsorienterade bemötande!
Kanske ska förtydliga, skulle jag köpa en brytpasta/ livsförbrukning så hade det också sprungit iväg i pris som inte blir försvarbart, de tidigare brytfärgen var på en 1/2 l och räckte ca till ett rum målat 2 lager i den mörkaste nyans jag använt.
Kanske ska förtydliga, skulle jag köpa en brytpasta/ livsförbrukning så hade det också sprungit iväg i pris som inte blir försvarbart, de tidigare brytfärgen var på en 1/2 l och räckte ca till ett rum målat 2 lager i den mörkaste nyans jag använt.
Jiji skrev:
Klurade på hur jag skulle kunna blanda själv .Beställde 100 gr kolmonoxidgrön från Ottossons i Genarp (större förpackning finns hos andra webshopar till en mindre peng/gram men jag tyckte inte att jag behövde bunkra o binda pengar på det)Jiji skrev:
Fram med vågen. Löste upp pigment med lite kallt vatten, sedan elvispen i Auro , blev hur bra som helst!
Nu är det bara att bygga upp mitt pigmentförråd för kommande nyanser!
Listigt!H Hispaniola skrev:Klurade på hur jag skulle kunna blanda själv .Beställde 100 gr kolmonoxidgrön från Ottossons i Genarp (större förpackning finns hos andra webshopar till en mindre peng/gram men jag tyckte inte att jag behövde bunkra o binda pengar på det)
Fram med vågen. Löste upp pigment med lite kallt vatten, sedan elvispen i Auro , blev hur bra som helst!
Nu är det bara att bygga upp mitt pigmentförråd för kommande nyanser!
Det ska jag testa!
Ringer du till Byggfabriken då?H Hispaniola skrev:Har alltid köpt från Byggfabriken/ Malmö, du kan beställa med NSC kod från dem. En eloge för deras service och lösningsorienterade bemötande!
Kanske ska förtydliga, skulle jag köpa en brytpasta/ livsförbrukning så hade det också sprungit iväg i pris som inte blir försvarbart, de tidigare brytfärgen var på en 1/2 l och räckte ca till ett rum målat 2 lager i den mörkaste nyans jag använt.
Jag brukar också handla där men har inte hittat något ställe på deras hemsida där man kan skriva in NCS- kod.
Klicka här för att svara