Hej,
Har börjat renovera ett sovrum och undrar lite över vad det är för lager jag egentigen börjat få bort.
Min gissning är att det är den målade kartong "hinnan" på gipsskivorna som pga att den just är målad faller av?Problemet är att det lämnar efter sig en typ av "fjunig" kartong yta (se bild) Är det någon som känner igen detta och brukar ni bara köra på med att ta bort all yta och sedan slipning av väggar och/eller bredspackling?
Hoppas på tips!
Har börjat renovera ett sovrum och undrar lite över vad det är för lager jag egentigen börjat få bort.
Min gissning är att det är den målade kartong "hinnan" på gipsskivorna som pga att den just är målad faller av?Problemet är att det lämnar efter sig en typ av "fjunig" kartong yta (se bild) Är det någon som känner igen detta och brukar ni bara köra på med att ta bort all yta och sedan slipning av väggar och/eller bredspackling?
Hoppas på tips!
Tag bort det lösa och bredspackla "fjunet" är mitt förslag. Jag tror det är risk att det blir rätt tydlig skillnad mellan målning på "fjunet" och målning på den tidigare målade ytan om man inte spacklar.
Välkommen hit!
Välkommen hit!
Problemet var att den vita färgen även var målad över listerna och när jag tog bort dessa så gick ytan sönder på vissa ställen, även på annan vägg där det fanns tapet (som jag tagit bort) blev det ojämnheter så började dra bort. Vad rekommendrar du nu?E etompau skrev:
Hur stor yta är berörd?D Duston skrev:
Det kan bli trixigt tror jag att få samma yta som övrig vägg genom spackling.
Att listerna är fastmålade är inte ovanligt, ta en skarp kniv och skär en skåra mellan list och vägg så kan listen sedan lossas.
Tror du har svårt att få ytan bättre genom att slipa först. Jag hade bara dragit på ett väldigt tunt spackellager, mest för att "fixera luddet" och få jämn nivå mellan den nu "luddiga" ytan och den tidigare målade.D Duston skrev:
Men vad är alternativet? Att måla direkt på luddet måste väl ändå ge större skillnad i yta?E etompau skrev:
Har haft liknande problem fast värre. Hade tretex som är ett h-e och som jag var tvunget att ha kvar på ett ställe pga en värmepump som sitter ovanpå. Jag spärrmålade med tapetgrund först och klistrade renoveringstapet sen. Blev bra. I ditt fall skulle jag spärrmåla lite över luddet och spackla.
Nej, en spackling får nog göras. Tror dock att det blir svårt att undvika synliga skillnader i texturen mellan spacklat område och övrig väggyta.Alfredo skrev:
Tror du har svårt att få ytan bättre genom att slipa först. Jag hade bara dragit på ett väldigt tunt spackellager, mest för att "fixera luddet" och få jämn nivå mellan den nu "luddiga" ytan och den tidigare målade.
Men vad är alternativet? Att måla direkt på luddet måste väl ändå ge större skillnad i yta?
OK tack för tipset, tror du att det som faller av är det sk. kartonglagret på gipsskivan eller är det en tapet i sig?Alfredo skrev:
Tror du har svårt att få ytan bättre genom att slipa först. Jag hade bara dragit på ett väldigt tunt spackellager, mest för att "fixera luddet" och få jämn nivå mellan den nu "luddiga" ytan och den tidigare målade.
Men vad är alternativet? Att måla direkt på luddet måste väl ändå ge större skillnad i yta?
Borde man inte kunna dra på spacklet direkt då? Lär väl bli flera turer med spacklet och då borde väl luddet vara "spärrat" där inne så att säga?K KTM950 skrev:
Jag TROR det är yttersta lagret av pappen/kartongen på gipsen. Säker är dock svårt att vara och egentligen vet jag inte om det påverkar så mycket vad du kan göra.D Duston skrev:
Allt beror väl på hur perfekt det behöver bli.D Duston skrev:
Jag skulle nog göra så. Finns väl inget rätt eller fel här. Klart man även kan börja med spärrfärg men för mig känns det lite overkill.D Duston skrev: