Hej!
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.
Har precis köpt en lägenhet där det i sovrummet är byggt som en "väggavel" i vad jag gissar kanske är en gipsvägg? Där har tidigare lägenhetinnehavaren satt in träskivor in i gipsväggens hål för att få lite "hotellkänsla" och på så sätt haft sina sängbord, dessutom är el draget för att kunna tända och släcka takbelysningen. Det är lite för meckigt att ta bort detta, så jag vill därför få väggen slät och måla över detta.
MEN till frågan då! Väggen är täckt av någon form av vävtapet, eller någon form av dekorativ väv eller liknande. Hur hade ni gjort för att ta bort detta. Testade slipa lite med sandpapper och det såg ut att gå ned relativt lätt. Sedan hur hade ni gjort för att täcka över de stora hålen där skivorna tidigare suttit?
Bilderna kanske talar bättre för sig själv än min förklaring i text här.
Hoppas på svar,
Wille
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.
Har precis köpt en lägenhet där det i sovrummet är byggt som en "väggavel" i vad jag gissar kanske är en gipsvägg? Där har tidigare lägenhetinnehavaren satt in träskivor in i gipsväggens hål för att få lite "hotellkänsla" och på så sätt haft sina sängbord, dessutom är el draget för att kunna tända och släcka takbelysningen. Det är lite för meckigt att ta bort detta, så jag vill därför få väggen slät och måla över detta.
MEN till frågan då! Väggen är täckt av någon form av vävtapet, eller någon form av dekorativ väv eller liknande. Hur hade ni gjort för att ta bort detta. Testade slipa lite med sandpapper och det såg ut att gå ned relativt lätt. Sedan hur hade ni gjort för att täcka över de stora hålen där skivorna tidigare suttit?
Bilderna kanske talar bättre för sig själv än min förklaring i text här.
Hoppas på svar,
Wille
Riv bort så mycket det vara går, och slipa resten. Slipning är väldigt dammigt och bör minimeras även om du inte kommer slippa helt i detta fall.
Hålen täcker du genom att elda upp med en liten träbit, samt spackla. Förstärk skarvarna med lämplig remsa.
Hålen täcker du genom att elda upp med en liten träbit, samt spackla. Förstärk skarvarna med lämplig remsa.
Jo det var min första tanke, men det är el draget inne i väggen, sedan går den upp mot taket som i sig är nedsänkt med spotlights och att jag dessutom behöver ordna med socklarna efter att tagit bort väggen. Känns som på det hela taget enklare att låna väggen förbli men att göra den slät.K Kurtivan skrev:
Tjena, tack för tips, vad menar du med att elda upp med en träbit?jonmo skrev:
Ser att jag var för snabb med svaret. Regla upp med en träbit, lappa med en liten bit gipsskiva i hålet ytterst. Sen spackel och färg. Mycket jobb, men det blir det nog oavsett. Svårt att få detta snyggt med små medel utan att behålla hålen.
Ah hehe tack för input. Japp det blir en hel del jobb oavsett har jag insett, men bara ge sig på det.jonmo skrev:
Inte för att måla fan på väggen (pun intendedWilliam v Heidenstam skrev:
Ska du ändå riva i detta så är det nu du har bäst chans att försäkra dig om att allt är OK och som bostadsrättsinnehavare är det ditt ansvar att sådant är i gott skick.
Välkommen hit för övrigt!
PS. Jag undrade också varför man skulle "elda en träbit". Tänkte kanske som någon slags offergåva...
Alfredo skrev:
Inte för att måla fan på väggen (pun intended) men jag skulle nog passa på att kolla upp att eldragningarna är som de ska. Allt luktar hemmapulat lång väg och utförandet kan nog vara allt mellan perfekt till rent av farligt.
Ska du ändå riva i detta så är det nu du har bäst chans att försäkra dig om att allt är OK och som bostadsrättsinnehavare är det ditt ansvar att sådant är i gott skick.
Välkommen hit för övrigt!
PS. Jag undrade också varför man skulle "elda en träbit". Tänkte kanske som någon slags offergåva...![]()
Nej alltså du säger något, i alla fall sått ett frö av tvivel hehe. Frågade min fru nu ifall vi inte bara ska riva skiten. Vår enda farhåga är att vi inte vet hela historien bakom denna, ifall det är enbart dekorativt eller ifall det döljer något i form av rör eller liknande (tror dock ej det). I sådana fall skulle det bli jävligt jobbigt det också...
K Kurtivan skrev:
Nej vill egentligen riva ner skiten, är lite rädd dock att taket förstörs eftersom det är nedsänkt, att sätta dit nya socklar och sedan ifall det skulle dölja sig några rör där bakom, eller ifall det enbart är dekorativt utfört.
Jag kan förstå din tvekan, du hamnar i att en del el måste dras om också.William v Heidenstam skrev:
Om du lossar lite på taklisten högst uppe på utbyggnaden borde du kunna se om den slutar mot taket eller om taket slutar mot utbyggnaden.
Klicka här för att svara


