Hej,

Jag har gipsväggar i min lägenheten där det endast sitter ett lager av tapet. Jag vill gärna måla väggarna vita då tapeterna är rosa. Jag har tänkt bredspackla samtliga väggar då det är mycket ljusinsläpp i lägenheten och då jag gärna vill ha bästa möjliga resultat. Min fråga är vad jag ska använda för färg på väggarna. Har hört att tapeter kan släppa när man spacklar och målar, ska man då spärrfärga med en oljebaserad färg innan man spacklar?
Finns det andra förslag på hur jag kan göra för att tapeter inte ska släppa? jag tror dock de sitter hårt men man vet aldrig hur hårt de sitter när olika vätskor rör väggarna.

Hej!

Du kan börja med att "provspackla" en yta på ett par m2, ska du bredspackla så kan det ofta räcka att spackla direkt på tapeten om det bara sitter ett lager. Börjar det bubbla sig en massa så är det helt klart värt att patentera (spärrmåla) först. En alkydoljebaserad grundfärg funkar kanon, men det finns en hel del vattenburna alternativ på marknaden om man vill slippa doften (tex Sigma Isotop, Alcro Spärra, mfl)

Låt grunden torka ordentligt enligt anvisningarna på burken, sen är det bara att spackla på tills du blir nöjd.
Lycka till!

• Gilla
Göran12345
  • Laddar…
...och angående vilken färg du ska måla med färdigt- smaken är som baken. Generellt så är matta, ljusa färger mer förlåtande vid släpljus. Ju mörkare kulör/högre glans du väljer, desto mer kommer alla små skavanker synas.

Enligt mig så är det värt satt köpa en "riktig" färg, dvs inte Julas eller Biltemas billigaste utan en av bra fabrikat. Resultatet blir mycket bättre och det räcker oftast att måla 2 gånger istället för 5-6...

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Normalt sett funkar det att spackla direkt på en tapet. Jag har spacklat envägg där tapeten var delvis spaltad och rätt trasig. Det blev hela tiden tapetbitar i spacklet. Den väggen målade jag ett lager med en vanlig billig väggfärg från rusta. Det funkade utmärkt att spackla på sedan.

• Gilla
Christer Asp och 1 till
  • Laddar…
E erik_malare skrev:
Hej!

Du kan börja med att "provspackla" en yta på ett par m2, ska du bredspackla så kan det ofta räcka att spackla direkt på tapeten om det bara sitter ett lager. Börjar det bubbla sig en massa så är det helt klart värt att patentera (spärrmåla) först. En alkydoljebaserad grundfärg funkar kanon, men det finns en hel del vattenburna alternativ på marknaden om man vill slippa doften (tex Sigma Isotop, Alcro Spärra, mfl)

Låt grunden torka ordentligt enligt anvisningarna på burken, sen är det bara att spackla på tills du blir nöjd.
Lycka till!
I mitt hus är det skittapeter som bara lossnar så fort man spacklar eller målar på dem.

Har provat fluggers wallfixer (vattenburen tapetgrund). Tycker den var helkass, kunde lika gärna ha målat med vanlig grundfärg. det bubblade och släppte. Dyr var den också. Sen körde jag ett varv med rustas oljespärrfärg. Perfekt, dock med lukt ett par dygn.

Jag kommer aldrig spackla en tapet utan att ha målat den med oljefärg igen... så frustrerande att först bredspackla för att sen få skrapa ner igen när det bubblar!

Utöver det var det roligt att se att flugger och rusta har 100% identiska burkar. Rustas färg är ”tillverkad i sverige” och svanenmärkt. Hmm, undrar vem tillverkaren är... :)

Två överlappande vita färgburkar i ett bilbagage med texten uppåt och målarkniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissningstävling: vilken burk är flugger, vilken är rusta...

• Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
E erik_malare skrev:
Hej!

Lycka till!

Tusen tack för era råd och tips! Det var verkligen givande. Nu vet jag hur jag ska gå tillväga med vägarbetet. För att säkerställa att tapeter inte ska lossna alt bubbla använder jag först spärrfärg(oljebaserad, kanske från rusta) därefter spacklar jag väggarna, grund målar och drar därefter två lager med vanlig väggfärg. Ännu en gång, tack till er alla!

T Tosse skrev:
I mitt hus är det skittapeter som bara lossnar så fort man spacklar eller målar på dem.

Har provat fluggers wallfixer (vattenburen tapetgrund). Tycker den var helkass, kunde lika gärna ha målat med vanlig grundfärg. det bubblade och släppte. Dyr var den också. Sen körde jag ett varv med rustas oljespärrfärg. Perfekt, dock med lukt ett par dygn.

Jag kommer aldrig spackla en tapet utan att ha målat den med oljefärg igen... så frustrerande att först bredspackla för att sen få skrapa ner igen när det bubblar!

Utöver det var det roligt att se att flugger och rusta har 100% identiska burkar. Rustas färg är ”tillverkad i sverige” och svanenmärkt. Hmm, undrar vem tillverkaren är... :)

[bild] Gissningstävling: vilken burk är flugger, vilken är rusta...

Har du möjligen namn eller en hänvisad länk på produkten? Tack på förhand.

Det funkar med vanlig vattenburen väggfärg.

• Gilla
Hepphmm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det funkar med vanlig vattenburen väggfärg.
Bara om tapeten sitter fast ordentligt. Många tapeter släpper av vattenburen färg, det kanske inte märks förrän man har målat och spacklat och då får man vackert göra om.

Som ägare av ett antal risiga tapetserade väggar med flera lager tapet av varierande skick kan jag säga hur vi lyckades senast:

1. Ner med all löst sittande tapet
  2. Spärra med oljebaserad spärrfärg (har tidigare använt Alcros svindyra vattenbaserade spärrfärg med klart sämre resultat)
  3. Bredspackla ett första lager och låt torka
  4. Inspektera resultatet för eventuella bubblor och skär bort dessa vid behov
  5. Spackla ett nytt lager, låt torka
  6. Slipa ev ner större ojämnheter och spackla ett sista tunt lager
  7. Slutslipa och upprepa steg 6 igen vid behov
Allt som allt en ganska tidskrävande process som kräver en hel del arbete om det ska bli bra. Är väggen dålig bör man alltså åtminstone ha övervägt tanken att antingen helt byta gips alternativt sätta renoveringsgips.

• Gilla
Element-Bosse och 1 till
  • Laddar…
1. Skrapa bort tapetkanten om det inte är ez up
2. Bredspackla ett tunt lager
3. När detta har torkat så går man över väggen med en lampa och skär upp alla bubblor och spacklar i dom en vända relativt tjockt.

Gjorde detta i två rum under gårdagen, tog ca 20min att fylla i alla bubblorna med spackel i två rum på ca 40 m2.
Att börja måla, maskera, täcka golv beroende på underlag, köpa dyr färg som man sedan spacklar över är rena dumheter.

• Gilla
Element-Bosse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.