Hej!

Fick nycklarna till vårt nyköpta hus igår, och tapeten har börjat dras bort...

Tanken från början med hallen var att måla på strukturtapeten, för att göra det enkelt för oss. Nu var dock tapeten så skadad på flera ställen, efter saker som suttit på väggen.
Jag började dra tapet och den släppte väldigt lätt, det yttersta lagret vill säga. Det blir kvar ett lager, som också det släpper på vissa ställen.

Vilket är det bästa/enklaste (de går väl sällan hand i hand) sättet att gå vidare härifrån?
Jag känner mig inte så sugen på att bredspackla, utan det lutar att vi sätter renoveringstapet, har aldrig provat det, men flera bekanta har gjort det med bra resultat. Så min tanke är att spackla de större grejerna, och slipa. Sen sätta renoveringstapet och måla på den.

Men, för att sätta renoveringstapeten, måste jag då ta bort det bruna lagret som sitter kvar, eller finns det något sätt att slippa det?

Tacksam för svar.

/Fredrik

• En hörna av en hall med skadad strukturtapet som delvis är avdragen och exponerar ett brunt lager under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall med delvis bortdragen tapet, exponerat underlager och spår av skador på väggen.
    Skapa konto
  • Delvis bortdragen tapet på en vägg som visar underliggande gröna och bruna lager.
    Skapa konto
Får du bort det översta lagret som har struktur och underliggande inte sitter löst och börjar grisa när du väl drar på vävlimmet så kan det gott sitta kvar. Målare generellt är väl motståndare till renoveringstapet. Jag har dock uteslutande bra erfarenheter av det, gillar inte att bredspackla.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.