Min särbos son har gjort en massa äppellådor, men vill nu få en naturlig silvergråaktig färg på träet, vill att dom ska se gammal ut om man säger så. Har någon ett bra tips. Hört att man kanske kan använda järnvitrol blandat med kopparvitrol?

Ställ ut dem utomhus och vänta.

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Magnus E K
Det är väl UV-ljuset från solen som gör träet grått? Så lägga dem i solariet (eller skaffa andra UV-lampor) borde också funka. Dåligt med solljus ute denna december.

Ek har man kunnat att få en gråare ton på genom att ställa dem i ett slutet utrymme med ammoniak, t.ex. en plastsäck och en burk med ammoniak, men omständligt enklare med någon påpenslad vätska troligtvis.
Använde den metoden en gång i ungdomen vid bygge av schabrak till exponentialhorn.
Och så hittade jag denna vid googling.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1150157/FULLTEXT01.pdf

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är väl UV-ljuset från solen som gör träet grått? Så lägga dem i solariet (eller skaffa andra UV-lampor) borde också funka. Dåligt med solljus ute denna december.
Jag tror att det gulbruna färgämnet (tanniner?) är vattenlösligt och lakas ut av regnet, huvudsakligen. Men solblekning hjälper säkert också till.

Magnus E K
Det låter rimligt. Får göra ett test nästa sommar med en virkesbit utsatt för enbart sol och en med sol + regn.

Pratar man altan så funkar såpa och solljus, borde ju funka här också

Klabbe7575 Klabbe7575 skrev:
Min särbos son har gjort en massa äppellådor, men vill nu få en naturlig silvergråaktig färg på träet, vill att dom ska se gammal ut om man säger så. Har någon ett bra tips. Hört att man kanske kan använda järnvitrol blandat med kopparvitrol?
Skall det bli riktigt snyggt duger bara utomhus. Järnvitriol skyndar på resultatet. Kopparvitriol gör det bara grönt.

H
D Dr Jumping Jack skrev:
Skall det bli riktigt snyggt duger bara utomhus. Järnvitriol skyndar på resultatet. Kopparvitriol gör det bara grönt.
Men tunn strykning och vänta några timmar och se hur grått det blev vill man GA mörkare stryk en gång till.

Prova att pensla på en lösning av vinäger med järnfilspån i. Detta har jag använt med gott resultat för "åldra" utbytta delar så dem inte lyser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.