Byggahus.se

Ta bort gammal tapet

1. D
    Medlem · 21 inlägg

diskho

Medlem
    Jag ska ta bort gamla tapeter från en lägenhet från 70-talet, 60 kvm. Både betongväggar och gipsväggar. Det sitter en tapet underst, och en till ovanpå den. Försöker man riva bort dem för hand så får man av fronten och ett gulbrun papp lämnas kvar. Vad rekommenderar ni jag använder? De vanligaste knepen jag hört är antingen Tapetloss eller Tapetborttagare. Vad tror ni mest på?

2. D
    Medlem · 32 inlägg

Dp80

Medlem
  3. nino
    Renoverare · Malung · 14 172 inlägg

nino

Renoverare
    Varför ska du bort med tapeten?
    Finns bra färg mot det mesta idag

4. D
    Medlem · 21 inlägg

diskho

Medlem
    Det är tapeter med mycket struktur i, och vill fräscha upp med rena släta betong och gipsväggar jag sen målar.

5. nino
    Renoverare · Malung · 14 172 inlägg

nino

Renoverare
    Ok, brukar gå fortast och bli bra att först rulla på tapetgrund sen bredapackla slipa och måla
    Köp tapetklister och rulla på, täck med plast (så det inte torkar) låt sitta ett tag prova sen att skrapa med en spackel på 20-30cm

6. D
    Medlem · 21 inlägg

diskho

Medlem
    Tack. Men tror ändå jag ska försöka få bort tapeterna. Den från Biltema verkade vettig. Har du provat på både betong och gipsvägg?

7. D
    Medlem · 32 inlägg

Dp80

Medlem
    Jag har bara provat den på betong funkade bra, men jag tog och skar lite i tapeten då gick det ännu lättare. Dock inte testat på gips.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · 21 inlägg

diskho

Medlem
    Ok. Tack för infon. Lutar mot att skaffa en sådan.

9. P
    Medlem · Uppsala · 833 inlägg

peroande

Medlem
    Borttagning med ånga är effektivt och mindre kladdigt än att applicera något medel. Skär spår i den gamla tapeten så att ångan lättare tar sig in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.