Jag söker efter ett smidigt sätt att öka ljudisoleringen mellan två rum. I nuläget är det bara gipsskivor, spackel och färg emellan. Kan en tapet av något slag göra skillnad? Brukar det göra stor skillnad om man tätar/fyller i med något bakom tak och golvlister?
 
Nej, inga tapeter hjälper, du måste förhindra att vibrationer och luft (som transporterar ljud) blockeras och det enda sättet att göra det är med isolering. Du måste öppna väggen (eller bygga på den) och lägga in isolering.
Det finns även speciellt framtagen isolering som dämpar ljud ännu bättre än vanlig mineralull.

En extra gipsskiva ovan på den befintliga ger också en viss ljuddämpning men inte alls lika bra som isolering.
 
Okey, tusen tack för snabbt svar
 
Ju mer massa ju bättre ljudisolering.
Har du bara enkelgips så sätt ett lager gips till på bägge sidor och kolla så att du inte har springer imellan rummen.
Täta isåfall med fogmassa så du får tätt.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.