Hej,
Jag har satt upp renoveringsgips och skarvspacklat/slipat och därefter har jag kört med Beckers living fusion färg när jag målat. Jag noterade dock att det syns vid släpljus en ytstruktur skillnad mellan där jag spacklat och där ej spacklad gipskartong är. Där jag har spacklat så är det mer finkornig struktur och på gipset en något mer "randigt" struktur, denna randiga strukturen ser man även på omålade gipsväggar när jag kör släpljuset där med och det är ju inte förvånande i sig antar jag då det är gipsets struktur men då jag aldrig satt upp gips förr och spacklat m.m. så trodde jag inte att man skulle se sån pass skillnad mellan vart man spacklat och inte efter målningen.
Gällande spacklingen så är det väldigt väl slipad och övergången från spackel till ren gipsyta mellan skarvarna är obefintlig/sömlös men trots det så ser man en tydlig ytstruktur skillnad direkt när minsta spackel partikel ligger på.
Jag som aldrig gjort detta förr vet inte om det ska vara så här eller inte och om inte så gissar jag på att det är färgen som kanske inte gjort ett bra jobb med att stoppa gipset från att suga åt sig färgen, det är ju en grund och täckfärg kombination (2 in 1) så att säga som jag blev rekommenderad att köpa men grundfärgen kanske då inte är kraftfull? Har ingen aning och skulle uppskatta stort om nån med erfarenhet inom detta kunde ge sin åsikt.
Bifogat är en bild som kan vara lite svår att se (tagen på eftermiddag, syns givetvis mer på kvällen när det enbart är släpljus som belyser väggen). I bilden så är det alltså ospacklad gipsyta runt mitten och så ser man spacklade ytor lite runt om.
Tack
Jag har satt upp renoveringsgips och skarvspacklat/slipat och därefter har jag kört med Beckers living fusion färg när jag målat. Jag noterade dock att det syns vid släpljus en ytstruktur skillnad mellan där jag spacklat och där ej spacklad gipskartong är. Där jag har spacklat så är det mer finkornig struktur och på gipset en något mer "randigt" struktur, denna randiga strukturen ser man även på omålade gipsväggar när jag kör släpljuset där med och det är ju inte förvånande i sig antar jag då det är gipsets struktur men då jag aldrig satt upp gips förr och spacklat m.m. så trodde jag inte att man skulle se sån pass skillnad mellan vart man spacklat och inte efter målningen.
Gällande spacklingen så är det väldigt väl slipad och övergången från spackel till ren gipsyta mellan skarvarna är obefintlig/sömlös men trots det så ser man en tydlig ytstruktur skillnad direkt när minsta spackel partikel ligger på.
Jag som aldrig gjort detta förr vet inte om det ska vara så här eller inte och om inte så gissar jag på att det är färgen som kanske inte gjort ett bra jobb med att stoppa gipset från att suga åt sig färgen, det är ju en grund och täckfärg kombination (2 in 1) så att säga som jag blev rekommenderad att köpa men grundfärgen kanske då inte är kraftfull? Har ingen aning och skulle uppskatta stort om nån med erfarenhet inom detta kunde ge sin åsikt.
Bifogat är en bild som kan vara lite svår att se (tagen på eftermiddag, syns givetvis mer på kvällen när det enbart är släpljus som belyser väggen). I bilden så är det alltså ospacklad gipsyta runt mitten och så ser man spacklade ytor lite runt om.
Tack
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är antingen en skada eller så är det ojämnhet i spacklet, kanske slipat av nån anledning för hårt där eller dylikt, har gipsat/spacklat hela huset så det är garanterat lite operfektioner på vissa håll, syns bara när det är släpljus vid ganska tight vinkel. Jag kan köpa sånt om det är i mindre skala men själva ytstrukturen finner jag lite surt, men det kanske är vanligt att det ser ut så när man inte bredspacklat hela väggarna, det är ju 2 olika strukturer som målas, gips och spackel så i teorin så borde de rimligen inte vara 100% likadana efter målning antar jag.K Kane skrev:
Jag har målat 3 gånger totalt, en vägg målades 4 gånger för att jag behövde fixa till en grej men även där efter fjärde gången syns ytstrukturen lika mycket så fler lager verkar inte hjälpaU Swetox skrev:
Jag känner generellt att det vore intressant att veta om det är vanligt/standard att man ser skillnaden på ytstrukturerna och att det är att förvänta sig. Jag har ju ingen tidigare erfarenhet av detta så vet inte vad jag ska förvänta mig för slutresultat liksom men har ju aldrig direkt noterat sån distinkt skillnad på andra väggar jag sett i mitt liv tidigare, nu kanske jag sällan sett gipsväggar som skarvspacklats i släpljus såklart men har verkligen ingen koll personligen på hur slutresultatet blir.U Swetox skrev:
På dagtid och när det är mer "standard" ljus på väggen så ser man ingen skillnad, det ska mycket till och att stirra några cm ifrån. Det är främst på kvällar och då man skulle ha någon stark lampa nära väggen antar jag (Har inte flyttat in än utan har bara testat med olika lampor då jag fortsatt renoverar huset), så om man har flertal lampor i ett rum så kanske detta döljs mer men vetskapen av att det potentiellt inte ser ut som det ska är störande då man lagt ned mycket tid och möda med att få det bra.
Men om detta är ett förväntat slutresultat så kan jag ju köpa det men vore trevligt att få det antingen bekräftat eller icke för jag verkar inte kunna få något vettigt svar från oavsett bygghandel (Bauhaus, Bygg olle) eller Norgips som då tillverkat gipset.
Redigerat:
Ja man har ju helt klart fått större förståelse och respekt för dem som jobbar professionellt med detta, det är absurt hur minsta lilla 0,01 mm höjning syns... Sen kanske man inte har värsta släpljus belysningen hemma sen men det är svårt att släppa när man är pedantisk hehe.U Swetox skrev:
Jo precis, första gången jag strök på så vet jag att jag inte tog rikligt nog med målarfärg, det lärde jag mig efter att korrigera vid nästkommande strykningar men eftersom jag nu dragit på 3 gånger så bör det väl täckts upp för första strykningens misstag gissar jag åtminstone.Bo arnold skrev:
Okej så även om man sätter upp färska gipsskivor så bredspacklar dem hela väggen ändå för att just få en enhetlig ytstruktur genomgående?
Hej. Har inte använt färgen själv men ser att den är en helmatt glans 3. För mig är det här en färg som kräver lite mer av användaren vilket gör den lättare att misslyckas med. Som du själv sagt så skulle du lagt på mer färg vid grundning. Viktigt att mätta underlaget vid först stryckningen.
Bredspackla hela ytan skall bara behövas om ytan på gipsen är knölig vilket är sällsynt. Mvh
Bredspackla hela ytan skall bara behövas om ytan på gipsen är knölig vilket är sällsynt. Mvh
Ok, ja jag hade helt fel teknik i början dessvärre. Funderar på om jag ska köra vidare med denna färg i de 2 rum som återstår då jag har mer än en hink kvar av den och då försöka göra det rätt från första strykningen och hoppas på att det blir en bättre finish, om inte annat så blir det åtminstone enhetligt med de andra 2 rummen jag målat på gott och ont hehe.M Micke R. skrev:Hej. Har inte använt färgen själv men ser att den är en helmatt glans 3. För mig är det här en färg som kräver lite mer av användaren vilket gör den lättare att misslyckas med. Som du själv sagt så skulle du lagt på mer färg vid grundning. Viktigt att mätta underlaget vid först stryckningen.
Nä precis, gipset är ju helt slätt, det är bara att dess kartongstruktur eller vad man ska kalla det liksom syns igenom och inte har samma finkorniga struktur som där man spacklat. Men jag lär väl som sagt köra på och inte snåla med färgen så får man väl se om det gör skillnad i slutändan.
Hej. Det kan ju vara så att "kartongstrukturen" är för grov. Sällsynt men har hänt. De här lite nyare helmatta väggfärgerna (glansgrad under 5) är tunnare och ger finare gräng/struktur vilket kräver mer från underlaget. Helmatt väggfärg glans 5 är mer förlåtande/ enklare att lyckas med. Mvh