Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Riva eller tapetsera ovanpå målad strukturtapet

1. T
    Medlem · 16 inlägg

TobbeTabb

Medlem
    Jag ska tapetsera om ett rum på ~8kvm. Just nu sitter där strukturtapet, skulle inte förvåna mig om den är original från 61. Den är sedan målad ovanpå för ca 30 år sedan. Hälften av väggarna är gips, och hälften betong (även en otapetserad vägg som de målade rätt på gipsed).

Har försökt pilla bort tapeten här och var men sallt trillar bara bort i flagor, är dessutom rätt att jag förstör gipset bakom när jag skrapar med en spackelspade.

Nu till frågan, är det värt att göra mödan att riva ner den gamla tapeten och sedan tapetsera direkt på gipset/betongen, eller är det ok att låta den sitta kvar och slänga upp ny tapet ovanpå (efter att spacklat och slipat till alla skador)? Eller måsta men slipa/bredspackla hela väggen om man ska tapetsera ovanpå strukturtapet?

Tänker att eftersom att den är målad en gång så har strukturen jämnat ut sig marginellt (som dessutom var ganska diskret till att börja med). Vad är annars nackdelen med att tapetsera på strukturtapet? Är det att nya inte fäster så bra eller är det för att man ser de gamla strukturerna genom den nya tapeten?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0473.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0472.JPG

2. P
    Medlem · 377 inlägg
    Du kan sätta upp ett lager renoveringstapet som gör väggarna släta innan tapetsering med "vanlig tapet".

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 16 inlägg

TobbeTabb

Medlem
    Har varit inne på det spåret också, kanske är ett bra mellanting

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 701 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Jag röstar på renoveringstapet alla dagar i veckan. Enkelt att sätta upp och det blir ett bra resultat. Spackla bara upp de grövsta ojämnheterna först. Tipsar också om Fluggers plain renoveringstapet som jag har bra erfarenhet av

• Laddar…
  5. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 583 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Jag kanske ser dåligt men ser det inte ut som Treetex på första bilden, alltså inte gips?
    Det kan ju vara bra att veta vad man för väggar.
    Samt vävtapet.

6. T
    Medlem · 16 inlägg

TobbeTabb

Medlem
    Ja, nu när du säger det (och efter lite googlande) kanske det faktiskt är vävtapet. Det som syns av väggen tror jag är papperslagret på en gipsskiva. Skrapar man lite kommer man till vitt poröst gipslikande material.

7. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 583 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det är väl bara det att under tidigt 60-tal hade man sällan gips på väggarna däremot var Treetex-skivor vanligt. Papperslagret på en gipsskiva är väl inte ens 1 mm tjockt.
    Hur djupt är det där hålet som syns på första bilden?

Har du någon information om hur huset är byggt, ritningar eller andra konstruktionsunderlag?
    Om du nu vill forska vidare i det, annars behöver du inte bry dig förstås.

Vävtapeter från den tiden är kända för att de inte går att få bort. Jag växte upp i ett hus från tidigt 60-tal och mamma gillade inte vävtapeten i ett rum men eftersom den inte gick att få ner eller tapetsera över så fick den vara kvar ändå. Man fick antagligen använda mycket lim för att få alla fibrerna i garnet att sitta kvar.

8. T
    Medlem · 16 inlägg

TobbeTabb

Medlem
    "Hålet" är knappt ett hål, bara tapeten som ärligt bortskrapad. Papplagret ärende knappt en millimeter. Vet att andra väggar i huset är gips, samt att jag har pluggat i denna väggen, så ganska säker på att det är gips, även om det kanske var ovanligt på den tiden. Har grävt i gamla ritningar men material nämns tyvärr inte, enbart själva konstruktionen tyvärr.

Men tack för hinten om vävtapet, misstänker att den är svår att få ner. Lutar mer och mer åt bredspackling faktiskt. Vävtapet känna ganska tacksamt för just bredspackling verkar det som.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.