Jag ska tapetsera om ett rum på ~8kvm. Just nu sitter där strukturtapet, skulle inte förvåna mig om den är original från 61. Den är sedan målad ovanpå för ca 30 år sedan. Hälften av väggarna är gips, och hälften betong (även en otapetserad vägg som de målade rätt på gipsed).
Har försökt pilla bort tapeten här och var men sallt trillar bara bort i flagor, är dessutom rätt att jag förstör gipset bakom när jag skrapar med en spackelspade.
Nu till frågan, är det värt att göra mödan att riva ner den gamla tapeten och sedan tapetsera direkt på gipset/betongen, eller är det ok att låta den sitta kvar och slänga upp ny tapet ovanpå (efter att spacklat och slipat till alla skador)? Eller måsta men slipa/bredspackla hela väggen om man ska tapetsera ovanpå strukturtapet?
Tänker att eftersom att den är målad en gång så har strukturen jämnat ut sig marginellt (som dessutom var ganska diskret till att börja med). Vad är annars nackdelen med att tapetsera på strukturtapet? Är det att nya inte fäster så bra eller är det för att man ser de gamla strukturerna genom den nya tapeten?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
Medlem · 377 inlägg 11 feb 2021 16:1911 feb 2021 16:19 #2
Du kan sätta upp ett lager renoveringstapet som gör väggarna släta innan tapetsering med "vanlig tapet".
- Laddar…
-
11 feb 2021 16:42 #3
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 16 701 inlägg
- 14 104 gillningar
- 837 bilder och filmer
11 feb 2021 17:27 #4Jag röstar på renoveringstapet alla dagar i veckan. Enkelt att sätta upp och det blir ett bra resultat. Spackla bara upp de grövsta ojämnheterna först. Tipsar också om Fluggers plain renoveringstapet som jag har bra erfarenhet av
- Laddar…
-
11 feb 2021 18:57 #5
Jag kanske ser dåligt men ser det inte ut som Treetex på första bilden, alltså inte gips?
Det kan ju vara bra att veta vad man för väggar.
Samt vävtapet. -
11 feb 2021 19:06 #6
-
11 feb 2021 19:23 #7
Det är väl bara det att under tidigt 60-tal hade man sällan gips på väggarna däremot var Treetex-skivor vanligt. Papperslagret på en gipsskiva är väl inte ens 1 mm tjockt.
Hur djupt är det där hålet som syns på första bilden?
Har du någon information om hur huset är byggt, ritningar eller andra konstruktionsunderlag?
Om du nu vill forska vidare i det, annars behöver du inte bry dig förstås.
Vävtapeter från den tiden är kända för att de inte går att få bort. Jag växte upp i ett hus från tidigt 60-tal och mamma gillade inte vävtapeten i ett rum men eftersom den inte gick att få ner eller tapetsera över så fick den vara kvar ändå. Man fick antagligen använda mycket lim för att få alla fibrerna i garnet att sitta kvar. -
11 feb 2021 20:29 #8
Men tack för hinten om vävtapet, misstänker att den är svår att få ner. Lutar mer och mer åt bredspackling faktiskt. Vävtapet känna ganska tacksamt för just bredspackling verkar det som.
Liknande trådar
-
Driva pool med Solceller och Batteri.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Köpa fastighet privat eller på firman?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Driva hus med el från solceller + elbil som backup
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Putsa, ny tapet eller riva?
Färg, Måla & Tapetsera -
Nybörjare, riva tapet/tapetsera eller måla
Färg, Måla & Tapetsera