O
Hej!

Jag har hört att man ska stuka kanterna på spackelspadarna för att slippa ränder i spacklingen.

Är det något som funkar/man bör göra? Eller förstör man spackelspadarna då?

Det kan inte vara så att du blandar ihop spackelspaden med en sickel?
Sickeln kan se ganska lik ut, men används för att skrapa trä för att få fram en färsk yta.
Och då brukar man "bryta" kanten för att få en vass egg, som underlättar sicklingen:

• Gilla
order66
  • Laddar…
Jag vet att målare i alla fall förr fixade sina spackelspadar så att de passade för just dennes sätt att jobba men hur har alltid varit lite magiskt för mig.
Jag brukar inbilla mig att de äldre "spacklar" jag har är bättre för att de fått lite form... Men det kan vara inbillning också. Jag har iallafall en fram och en baksida på dem, om du förstår hur jag menar. Framsidan mot väggen och den blir ju lite formad när jag trycker den mot väggen. Kanske går att pröva?

Men egentligen tror jag att det är teknik... Jag är helt enkelt inte lika bra på att bredspackla som min vän som är målare.

• Gilla
order66
  • Laddar…
O
Jag tror jag såg det i någon instruktionsfilm om spackling från typ Byggmax. Så det kanske ska tas med en nypa salt.

jag har en tvåhandsbredspackel på 100cm som inte lämnar ränder. Men det är svårare med mindre spackelspadar tycker jag. Så mest troligt är det min teknik som är bristfällig. Den tvåhandsbredspackeln jag har är väldigt ergonomisk och enkel att få ett jämnt tryck med. Den har inga stukade kanter nu när jag tänker på det.

O order66 skrev:
Hej!

Jag har hört att man ska stuka kanterna på spackelspadarna för att slippa ränder i spacklingen.

Är det något som funkar/man bör göra? Eller förstör man spackelspadarna då?
Inte stuka ändarna, men de bör vara lite rundade som på en riktig spackelspade.
https://konkral.se/produkt/nela-premium-bredspackel/

• Gilla
order66
  • Laddar…
O
Peter2400 Peter2400 skrev:
Inte stuka ändarna, men de bör vara lite rundade som på en riktig spackelspade.
[länk]
Så pass alltså! Ja mina har inte rundade hörn. Har en uppsättning spacklar från Anza. Men de har kantiga/vassa hörn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.