Hej alla!

Jag tänkte att jag skulle be om några goda råd. Det är så att jag har ett burspråk här hemma som jag håller på att göra om.

Burspråket är inramat och ”innertaket” har jag klätt med gips (syns lite dåligt på bilden). Min fråga är hur jag ska göra med hörnen som blir från väggen till just innertaket av burspråket. Väggen är någon form av trä, innertaket är gips och just den där övergången. Jag har själv funderat på
1) Självhäftande hörn (dock så inbillar jag mig att det kommer innebära lite väl bökig spackling på väggen)
2) Sätta pappremsa på vägg som når ner till gipset på innertaket (6 mm)
3) Bara använda spackel

Har ni några bra råd till mig?

• Hörnet av ett burspråk med gipsat innertak och en träbeklädd vägg som behöver sammanfogas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Burspråk under renovering med gipstak och trävägg som möter i ett oumarbetat hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mattssok mattssok skrev:
Hej alla!

Jag tänkte att jag skulle be om några goda råd. Det är så att jag har ett burspråk här hemma som jag håller på att göra om.

Burspråket är inramat och ”innertaket” har jag klätt med gips (syns lite dåligt på bilden). Min fråga är hur jag ska göra med hörnen som blir från väggen till just innertaket av burspråket. Väggen är någon form av trä, innertaket är gips och just den där övergången. Jag har själv funderat på
1) Självhäftande hörn (dock så inbillar jag mig att det kommer innebära lite väl bökig spackling på väggen)
2) Sätta pappremsa på vägg som når ner till gipset på innertaket (6 mm)
3) Bara använda spackel

Har ni några bra råd till mig?
Jag hade då satt förstärkt hörn av metall eller självhäftande. Lätt att spackla, du låter bara spackelspaden glida på kanten av ytterhörnet, det är lite upphöjt. Gipsbruk får du använda i glipan mellan väggen och nya gipset på sidan av burspråket innan du sätter förstärkningen.

Ah tack! Men kommer jag då inte få en upphöjning mellan vägg och list motsvarande hörnskyttet? Eller är tanken då att man ska bredspackla till taket?

Bästa svaret

mattssok mattssok skrev:
Ah tack! Men kommer jag då inte få en upphöjning mellan vägg och list motsvarande hörnskyttet? Eller är tanken då att man ska bredspackla till taket?
Bredspackla behöver du inte, men dra ut spacklet minst 30cm sista spacklingen. Då syns det ej.

T Tompafix skrev:
Bredspackla behöver du inte, men dra ut spacklet minst 30cm sista spacklingen. Då syns det ej.
Ok då testar jag det. Hade hoppats på minde spackling, då det inte är en stark sida, men aja :)

mattssok mattssok skrev:
Ok då testar jag det. Hade hoppats på minde spackling, då det inte är en stark sida, men aja :)
Det fixar du! Se till att ha olika storlekar på spackelspadarna, lägg på med en mindre dra av med en bredare. Tryck inte för hårt när du ska dra av med breda spackeln. Annars riskerar du att få en svacka. Jag brukar ställa den breda spackeln på högkant för att se att jag har fyllt hela spackelns bredd från ytterhörnet. Fyll första med grovspackel och sedan medium efter det.

mattssok mattssok skrev:
Hahah.. nej det slutar med att man står i slipdamm upp till knäna.
Men övning ger färdighet. OCh sen när man studerar slutresultatet ska man ju alltid kisa med ögonen lite.. så du vet :rofl:

H hakan_975 skrev:
Hahah.. nej det slutar med att man står i slipdamm upp till knäna.
Men övning ger färdighet. OCh sen när man studerar slutresultatet ska man ju alltid kisa med ögonen lite.. så du vet :rofl:
Övning ger färdighet :rofl: Lägg hellre på en extra gång så slipper du slipa så mycket. Se till att du drar av med den breda spackelspaden nästan vinkelrät mot ytterhörnets kant.

Haha ja. Skulle gissa på att jag lagt 50/50 i detta projekt mellan själva bygget och städning. Känns som allt jag gör är att moppa damm

mattssok mattssok skrev:
Haha ja. Skulle gissa på att jag lagt 50/50 i detta projekt mellan själva bygget och städning. Känns som allt jag gör är att moppa damm
Du får köpa dig en giraff och koppla på dammsugarn :rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.