4 392 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Hur åtgärda kvistar (genomblödning) på vit furudörr?
Hej!
Har vit furudörr (köpt förra året) som jag lackade först med Biltemas kvistlack två gånger (billigt skräp - shame on me) och sedan med Beckers Elegant lackfärg (https://www.bauhaus.se/lackfarg-beckers-elegant-aqua-halvblank-0-5l-svart).
Nu syns kvistarna igenom som gula ringar på lite olika ställen. Svintrist.
Dessutom har färgen spruckit en del. Antar att det har att göra med att dörrarna var nya när jag målade dom.
Min tanke är att jag sandpapprar lite där färgen spruckit och sedan målar med någon riktigt bra tät färg.
Finns det någon bra färg som man kan måla direkt på som kan stoppa genomblödningen på eller behöver jag slipa bort all färg och göra om allt jobb (ve och fasa) med en bättre kvistspärr?
Har vit furudörr (köpt förra året) som jag lackade först med Biltemas kvistlack två gånger (billigt skräp - shame on me) och sedan med Beckers Elegant lackfärg (https://www.bauhaus.se/lackfarg-beckers-elegant-aqua-halvblank-0-5l-svart).
Dessutom har färgen spruckit en del. Antar att det har att göra med att dörrarna var nya när jag målade dom.
Min tanke är att jag sandpapprar lite där färgen spruckit och sedan målar med någon riktigt bra tät färg.
Finns det någon bra färg som man kan måla direkt på som kan stoppa genomblödningen på eller behöver jag slipa bort all färg och göra om allt jobb (ve och fasa) med en bättre kvistspärr?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Efter att ha målat med BIN-spärrgrund är jag inte lika övertygad om förträffligheten, kvistarna blöder genom.
För det första: En fabrikslackad/målad dörr är troligen målad med en tvåkomponentfärg. Ger en hård yta som inte går att måla på utan nerslipning. att du får genomblödning beror på att fabriksmålade produkter oftast är målade med vattenbaserade färger och INTE spärrgrundade.H hewsbyggare skrev:Hej!
Har vit furudörr (köpt förra året) som jag lackade först med Biltemas kvistlack två gånger (billigt skräp - shame on me) och sedan med Beckers Elegant lackfärg ([länk]).
finns två vägar att gå. bägge börjar med nerslipning av fabriksmålningen,dvs nermattning. Har du redan målar över dem en gång åker du på ett rejält jobb. att din nya färg spricker beror på att den inte fäster på fabrikslacken.
använd klassisk schellack till spärr,målas på två gånger. moderna kvistlacker består oftast av alkydolja o duger inte. Schellack kan tillverkas själv av rödsprit o schellackflingor. blanda hälften av varje,låt stå över natt. finns i välsorterad fackhandel och byggnadsvårdsbutik. Kan finnas butiker som har färdigblandad.
alt 2 är sperregrund fabrikat gjöcu. norsk kvalitetsprodukt,den bästa på marknaden. två strykningar och det värsta furutaket blir täckmålat och garanterat ingen genomblödning. kan övermålas med en vattenbaserad lackfärg.har använt denna produkt sedan många år bakåt till snickerier,furutak,möbler m.m . högsta betyg.
Men ditt problem förutom genomblödning är nu troligen att färglagret spricker och det kommer bara att bli värre om du målar ännu ett lager då spänningen ökar vilket gör att färgen spricker/flagar än mer.
Klicka här för att svara