M Micke R. skrev:
Hej. Det kan ju vara så att "kartongstrukturen" är för grov. Sällsynt men har hänt. De här lite nyare helmatta väggfärgerna (glansgrad under 5) är tunnare och ger finare gräng/struktur vilket kräver mer från underlaget. Helmatt väggfärg glans 5 är mer förlåtande/ enklare att lyckas med. Mvh
Ok, ja man önskar att man hade tänkt till lite extra vid köp av målarfärgen, har ingen bra koll på detta men det låter ju sannerligen logiskt. Det är mycket man lär sig vid sin första stora renovering av ett hus :).

Jag tror inte att jag kommer att försöka åtgärda de redan målade rummen, får se om jag kör med annan färg på de rum som återstår. Men säg om man skulle testa att köra en annan färg på de redan målade väggarna, tror du att det kommer kunna dölja strukturskillnaden så här i efterhand eller är "skadan" redan gjord nu när de redan är målat med den tidigare färgen?

Glans tre är väl mera att betrakta som en takfärg glans fem är mera lämplig för väggar kan nog bli en förbättring med en lätt slipning o målning med glans fem. Du kan ju grunda på nya väggar med trean
om du har färg över.

• Gilla
Chauma
  • Laddar…
En strykning med en mer förlåtande färg hade blivit bättre. Den stora frågan är: hur mycket bättre?

• Gilla
Chauma
  • Laddar…
I min erfarenhet så är ytan hos renoveringsgips inte lika homogen och slät som hos standardgips. Jag har exakt samma "fel" i ett rum jag klädde med renoveringsgips för många år sen.

Vill du ha det perfekt så är det nog att antingen helspackla allt eller limma upp målarväv/microlit och sedan måla om.

• Gilla
Chauma och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte påminna mig om att det syns skillnad mellan renoveringsgips och spackelskarvar. Men kommer du någonsin att ha väggarna i släpljus efter målningen?

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag kan inte påminna mig om att det syns skillnad mellan renoveringsgips och spackelskarvar. Men kommer du någonsin att ha väggarna i släpljus efter målningen?
Nej jag vet som sagt inte varför det är så noterbart men det är ju främst eller enbart i släpljus belysning. På dagtid så ser allt mycket mer enhetligt ut och har inga direkt fönster som ligger tätt inpå längsmed en vägg som tur är. Så det är ju till större del upp till mig om hur jag belyser hemmet såklart på kvällar. Har man en lampa som står typ direkt intill vägg så ser man det tydligt men flyttar man ut lampan säg 20 cm så är det mycket mindre noterbart. Men nog stör man sig på att behöva exkludera viss belysning för att slippa se såklart. Jag har lagom lust att behöva måla om tidigare rum i hopp om att det kan kanske bli något bättre, har hållit på med huset sen oktober varje dag efter jobb och helgerna och man vill bli klar snart känner man. Nu tar ju det inte en evighet att måla om men det är ju ett extra projekt som kanske inte funkar i slutändan + kostnaden för färg givetvis.

får fundera om man kanske ska acceptera det bara och undvika bli galen

Har du målat väldigt tunt? Det ska ju bli lite struktur av rollern om man lägger på tillräckligt med färg. Målar man tunt så syns kanske underliggande struktur igenom. Spacklet är slätare än gipsskivorna.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Har du målat väldigt tunt? Det ska ju bli lite struktur av rollern om man lägger på tillräckligt med färg. Målar man tunt så syns kanske underliggande struktur igenom. Spacklet är slätare än gipsskivorna.
Den första och delvis andra strykningen jag gjorde var jag för sparsam med färgen och hade fel teknik, la för mycket tryck på och pressade ur färgen, det var först tredje gången som jag hade mer rikligt på och körde mer på rätt teknik där jag knappt använde nån kraft alls, mycket bättre blev det och enklare likaväl.

Så det är väl om de första 1 eller 2 strykningarna gjorde att det blev sämre som konsekvens av att jag tog för lite och det kanske gjorde att strukturen syntes mer än vanligt. Kommer att måla de andra rummen med rätt teknik och färgmängd genomgående om ett tag och då kanske jag får se om det blir noterbar skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.