Tänkte spackla enl. rekommendation för en gångs skull och skippa glasfiberremsan till förmån för pappersremsa.

Spacklar gipsskarvarna i väggar och tak med Beckers scotte J, lägger i pappersremsa och spacklar över remsan med ett till lager scotte J.
En skarv i taget givetvis.

Allt frid och fröjd såhär långt.

Väntar >12h och lägger nu i nästa lager scotte J för att fylla upp skarvarna.

Nu när andra lagret torkat har det uppstått enstaka bubblor på tre av skarvarna jag spacklar. Ganska långa bubblor, typ 10cm. Som att lager 2 av scotte J blötte ner remsan som då släppte från lager 1. Bubblan sviktar lite när jag trycker på den.

Vad är rätt metod för att rätta till detta?
-Snitta upp bubblan och försöka mosa in spackel i bubblan?
-Skära ur bubblan helt, lägga nytt spackel och sedan ny liten bit remsa över hålet och sist spackla över remsan.

Tänkt avsluta med ett 3’e lager spackel innan jag kliver på med giraff.

• Gilla
NatBat
  • Laddar…
Du har antingen haft för torrt spackel att fästa remsan i eller så har du tryck för mycket när du skulle fästa den. Eller så har du varit för snål.

Nu får du antingen riva bort det lösa. Skära upp och fylla i eller skära bort det som bubblat sig.

Gjort samma misstag själv, men går att skära upp och få i mer spackel. Men det minskar så klart styrkan där man gör det...

• Gilla
ASZ007
  • Laddar…
Typiskt att man ska behöva lära sig den hårda vägen.

Skar ut några mindre bubblor och helt riktigt fanns inte tillräckligt spackel under så har nog tryckt till remsan för hårt.

Längre bubblor eller bubblor som satt nära gipsskarven skar jag ut hela remsan en längre bit.
På med nytt spackel och ny remsa och det verkar fungera bra. Drygt att behöva göra om

G Glenn123 skrev:
Typiskt att man ska behöva lära sig den hårda vägen.

Skar ut några mindre bubblor och helt riktigt fanns inte tillräckligt spackel under så har nog tryckt till remsan för hårt.

Längre bubblor eller bubblor som satt nära gipsskarven skar jag ut hela remsan en längre bit.
På med nytt spackel och ny remsa och det verkar fungera bra. Drygt att behöva göra om
Ja, flera som föredrar att limma remsan med våtrumslim och sen spackla. Men efter att jag lärde mig läxan att inte trycka ut för mycket så har jag inte haft problem...

• Gilla
PaltKoma
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.