Färg, Måla & Tapetsera
RemidiosSvenson: Tack JohanLun, för ditt svar. Huset är från slutet av 40-talet. Det är allt masonit och vit betong. Elektriciteten är ny, så jag behöver inte flytta den som skulle vara jättebra.
snoooze: Däremot kan det väl vara lite struktur efter kalkfärgen som ev kan lysa igenom.
MathiasS: = ”flytande klor” Häller 100liter i poolen varje säsong. Klorin är en väldigt utspädd variant....
RAIS23: Funkar fint med våtrumslim, lättare att få tillgång till än bårdlim.
Petgre1028: Ett riktigt bra tips är att köpa rollerspackel. Då fixar du allt strul med den gamla tapeten. Detta vs spackla för hand för en amatör som mig var detta perfekt, och billigt! Rolla på, kör med bred spackel, torka, slipa, klart. Ju bättre du kör med bredsspackeln, desto mindre jobb!
Stuff: [citat] Detta är en bra metod som jag också använt mig av. Speciellt om det är en väldigt sugande yta, som nytt gips och spackel. Då brukar jag förlimma en vända först som får torka in. Då nyper tapeten inte fast lika lätt och det blir smidigare att finjustera
Micke R.: Hej. Rätt som Stefan skrev: Det går bra att använda gips. Lättare med spackel. Du behöver inte prima innan. Mvh
HelanOHalvan: [citat] Tack för svaret, ska skippa tejpet, provar fixa till detta i helgen! :) återkommer med bilder!
Carina56: [citat] Det startade med utomhusmålningen och den fakturan betalades. Inget avtal. När fakturan för inomhusmålningen kom kontrollerade vi fakturan för utomhusmålningen. Detta är ett större måleriföretag.
Stefan N: Spånskivor är ingen höjdare om man inte gillar sprickor, gipsa är det enda säkra om vill ha det bra.
Bea_E: Tusen tack allihop för era svar! Vad roligt att frågan om retrogul skapade sådant engagemang köket är fortfarande inte helt klart men kan ju vara kul med en bild på färgresultatet ändå. Vi valde tillslut en mörkare gul än den jag bifogade bild på från början. NCS S 1030-Y10R Syns till höger i bilden med snedskåpen, även om det alltid blir lite missvisande på bild. Skickar med
PhilipBIM: Om man nu ska bygga ett plank på nytt enkelsidig (båda sidor mot sol) och måla den med täckfärg två gånger. Hur fördelar ni målningen? Kom gärna med kommentare/förklaring.
Linus Larsson: Jag tar upp samma fråga som TS ställer igen. Finns det fler åsikter här om huruvida det är någon mening att ha våtrumsspackel, våtrumsgrund+våtrumstäck i en vanlig villa-tvättstuga?
Peter2400: [citat] Ja, det är AkzoNobel som är producent. http://www.sadolin.se/om-sadolin/
Jakan: Jag har fått helt vitt med Linoljefärg grund först och sen Linoljefärg vit halvblank
Stefan N: Den täcker bra men två gånger blir det ju i vilket fall.
hscn: Inte svar på frågan men en bra metod att hindra påväxt på slamfärg. Tillsätt 2,5 ml 50 procentig bensaltensid per liter färg. Håller påväxt borta minst 4-5 år enligt min erfarenhet. Bensaltensid kan även tillsättas till andra färger, pröva först så det blandar sig i färgen. Beställt härifrån, fungerat bra. https://allt-fraktfritt.se/hushallsprodukter-och-amnen/bensaltensid
nikasp: Vad hade ni kört för attackplan vad gäller målning här. Det ska bli en mörkgrå färg och vita foder. Ska man få det lika snyggt som tidigare måste jag måla pillet runt fönsterfoder först men skulle ni börja med takfot och allt sånt först, sedan grått på fasad och sedan måla foder sist? Kör jag allt grått först känns som risk att det sprätter, blåser eller på annat sätt
MrJay: Tyvärr, inget fäster på silikon. Var i samma sits länge sedan (gula silikonfog), skar loss all silikon som ersattes med TEC7 som är godkänt för badrum och ser fortfarande nytt ut samt har det absolut bästa mögelskyddet* * https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=407&M=News&PID=770&NewsID=597
niklasp85: Hej! Har hängt på forumet länge och fått mycket hjälp med bygg-frågor, men nu har jag hamnat på en fråga som jag inte bemästrar - färg! Jag ska renovera en lägenhet och primärt är det mittenvåningen som ska göras om. Jag är osäker på väggfärg och hur man ska tänka. Har ni några idéer åt mig? Jag skickar med planlösningen nedan. Jag har fastnat för färgen Alcro Keramik
DejvidK: Den är transparent och lär inte göra valchromaten mörkare än paraffinoljan redan gjort.
Lenza: Det spelar egentligen ingen roll i ditt fall eftersom du inte använder samma färg som fabriksmålningen. Det går sällan att kombinera olika färgfabrikat och få ett fullgott resultat, därför är det bättre att betrakta ytan som omålad och följa de rekommendationer som finns.
ahgeorgs: [citat] Ja, det får nog bli så antar jag. Nu är det inte ens i en skarv. Själva skivan verkar ha spruckit mitt i.
Staffans2000: [citat] Det kanske man kan använda på människor också! Att ingen tänkt på det tidigare? Staffan
mexitegel: Tillvägagångssättet är likadant om ni ska måla, underarbetet är då ännu viktigare då tapeter normalt döljer mindre skavanker. Färg är sämre på det. Mjukfogen lägger du innan du sätter renoveringstapet för att få ett lite mjukare hörne. Renoveringstapeten sätter du sedan som en vanlig tapet med skillnaden att den inte ska ligga omlott i hörnet. Mät avståndet från
Mr. Sundqvist: Som ni ser på bilderna så har det spruckit ordentligt efter bara ett knappt år. Det är bara spacklat på första bilden (märkligt val av målaren) och andra bilden har akrylen släppt helt efter. Vad ska man göra åt det? Kan man lägga en remsa och spackla in vid sidan av spegeln? Eller hur gör man? Den andra bilden där akrylen släppt helt, vad göra där? Mvh S
Kendobendo: [citat] Jag har inte gjort något mer med muren än att slipa, putsa upp de som spricker och sedan målat den igen. Lite tråkigt arbete varje sommar men de andra alternativen är lite jobbigare. Gräva upp längst med hela sidan och lägga duk tar rätt mycket arbete och att slipa av hela muren och putsa upp hela sidan är inga garantier för det ska bli bra heller. Det kommer säkert se bra ut
DanMicke: Det har gått drygt 20 år sedan jag flyttade in i mitt hus och det första jag gjorde var att fixa alla fönster. Nu är det dags igen och jag är ute efter lite råd angående mina funderingar. Fönstren var innan behandlade med brunbets. Jag slipade o mättade med någon tunn olja mot röta och grund- o slutmålade med lackfärg (menar då färg som späs med lacknafta o inte är