Skånepöjk
Skånepöjk: [citat] varför ska du lägga pappersremsa och spackla när du fogat...? Fogen är till för att målas på... Du övertänker allt. Måla bara!
2 svar · 5,7k läst
·
S
Smynta: Tänkte måla om ett rum här och har en kulör från Auro som vi gärna vill få lite grönare. Som av en händelse har jag en skvätt kvar av grönt från little greene. Båda är vattenlösliga väggfärg med glanstal på ca 5. Visst borde det fungera att blanda?
0 svar · 1,3k läst
Mjukvarutönten
Mjukvarutönten: Hej, Jag håller på att jobba upp ett spår i min lättbetong-vägg (siporex). Har tittat runt lite på hur jag ska täcka igen det sen och då har jag bl.a. hittat denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/material-foer-att-taecka-oever-vp-roer-dosor-i-betong.116674/ Så jag tänker mig att det är gipsbruk jag använder mig av, men har lite frågor runt detta. Jag har tänkt sätta
0 svar · 2,1k läst
·
I
Interista88: Det funkar närsom, men smidigast är att göra de vid första spacklingen. Då blir alla väggar/hörn färdiga samtidigt.
1 svar · 1,4k läst
R
Raffe11: [citat] tack för tipset, funderade just på hur man skulle göra för att komma så nära som möjligt utan att råka få spackel/färg på kåpan
10 svar · 2,1k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Men om du vill ha snygga väggar så tycker jag du borde köra med Jotun Aqua. Det är en våtrumsgodkänd färg med 10 glans.
5 svar · 3,4k läst
S
steve5432: [citat] Tack för svar, vet inte om det finns några "äkta" Landmanns, hade bara fått för mig att de såldes i två olika utföranden, ett för de med större plånbok, och en för oss hobbygrillare. Bra tips om färg, vet du om man kan måla direkt över rost med den? Jag har lusläst infon men kan inte hitta något. Om man vill "ta hand om" rosten först, vad ska man spraya på med då? Nån
2 svar · 7,8k läst
G
gone_fishing: Kan funka med såpa, ta loss luckan, dränk den i linoljesåpa, linda in i plast, låt vara något dygn, tvätta av.
2 svar · 2,3k läst
·
A
AndersS: Är det svarta påväxt tycker jag att vissa medel fungerar dåligt. Jag kör med Jape Prick-Fri vid svart påväxt och sedan deras målartvätt före målning, kanske dyrare men småpengar i förhållande till det arbete man får göra och färg, underarbetet är trots allt ett viktigt moment. Diskmedel Yes kan användas vid tvätt av fasad men mattar inte ytan på den gamla färgen som t.ex.
9 svar · 18,0k läst
·
H
Harry55-77: [citat]
2 svar · 4,9k läst
H
2 svar · 4,9k läst
Stefan N
Stefan N: [citat] Absolut inte.
8 svar · 2,0k läst
·
S
Sarek8: [citat] Jo det är en hörna, problemet är bara det att djupet är ca 10 cm. :thinking:
2 svar · 881 läst
·
H
hapazard: Edit: Många drar sig för att skruva upp saker, men skruvhål är mycket enklare att dölja än skador efter klister.
2 svar · 1,4k läst
·
A
Adde2010: Vi hade målade lackad yta i rött på våra fönster, mattade ned lätt o anv plast primer, sitter riktigt bra! [citat]
20 svar · 24,7k läst
·
M
Micke R.: Hej. Ingen expert men tror du kan måla med slamfärg på detta och få ett vettigt resultat. Tvätt på denna fasad är inte att rekomendera, bara spruta på något medel som dödar påväxt. Mvh
3 svar · 2,1k läst
·
King Average
King Average: Bara fram med fogsprutan och lämplig målarfog som tollererar expansion och kompression. Gör det innan trät sväller igen under sommaren.
1 svar · 4,4k läst
·
Y
yuphin: Ska måla väggar o tak på balkongen men glömde köpa målartvätt. Kan man göra sin egen? Det är putsfärg jag ska måla med.
0 svar · 1,7k läst
S
Sarek8: Det löste sig efter lite finslipning. (y)
46 svar · 25,3k läst
·
Y
yuphin: Vi vill ha gråa möbler, men behålla trästrukturen. Kan man måla dessa med lasyr och få samma färg eller kommer det bli skillnader?
0 svar · 1,6k läst
·
R
Robert-san01: Samma här. Bara att ta saxen och frisera!
5 svar · 3,0k läst
R
Ranko: vitt och man ser att huset är nytt grönt är skönt gråblått är lite kall det finns gråa nyanser som är lite varma men tycke o smak är alltid olika
4 svar · 1,2k läst
·
S
Spiknubben: Sprutan jag har ska efter rådfrågning med Hagmans klara av jobbet bra, tyvär hann jag inte fråga om lösningsmedlet innan de gick för helgen. Jag vill ju inte chansa på att det går bra direkt, vill gärna göra rätt från början. Tack så mycket för de svaren jag redan fått av er. Jag förstår att i en del lösningsmedel finns det cellulosa, fibrer därför är det inte lämpligt för
9 svar · 9,4k läst
·
Malaren666
Malaren666: Riv de som sitter löst sen hasa av ytan med kloss 100 papper grunda med oljefärg/iso sen bre 2 gånger med rullspackel slipa av med 120 papper grunda(behöver inte va grundfärg) pensla o rulla tjockt, låt torka foga hörnen ev takvinkel med vanlig målarfog/latex, lys med lampa, sätt i(spackla skador) revor blåsor etc, slipa av, fläcka med lillrulle på spacklat låt torka sen stryk allt
11 svar · 5,2k läst
·
Malaren666
Malaren666: Beror på hur fast det sitter, grunda med en oljefärg/iso sen stryk 2 svängar går utmärkt
1 svar · 1,2k läst
Stefan N
Stefan N: Kommer den göra nån skillnad när det redan är målat?
4 svar · 4,1k läst
·
Bronken
Bronken: Oj inte visste jag att det var speciellt spackel och färg för MDF. Jag sandspacklade en möbel på toan och bara rollande på med (våtrumsgrund och våtrumsfärg). Blev hur bra som helst faktiskt. Och ser lika bra ut nu 3 år senare.
13 svar · 11,7k läst
·
Z
Zahne: Hej! Vi har rivit tapeter och under satt det puts som vi nu vill jämna till så att vi kan måla direkt på putsen. Vi har kört med en giraffslip som gör jobbet väldigt bra, men behöver något mindre för att komma åt svårare partier. Har läst lite om olika slipmaskiner men vill gärna få tips om vad som är bäst. Vi har som sagt puts men även lite limrester som jag gärna vill att
0 svar · 2,5k läst
Nikol
Nikol: [citat] Tack så mycket. Jag ska kolla med en firma
7 svar · 1,9k läst
R
RemidiosSvenson: Tack JohanLun, för ditt svar. Huset är från slutet av 40-talet. Det är allt masonit och vit betong. Elektriciteten är ny, så jag behöver inte flytta den som skulle vara jättebra.
4 svar · 1,8k läst
snoooze
snoooze: Däremot kan det väl vara lite struktur efter kalkfärgen som ev kan lysa igenom.
2 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.