Hej,

Bygger garage och tänker mig att jag vill ha lite skydd mot fukt som kan komma med snöiga bilar osv..
Att tvätta bilen i garaget står egentligen inte på agendan men om vägg/tak kan klara lite stänk från en trädgårdsslang i garaget vore det ju super.

våtrumsgrundfärg visar sig vara ganska mycket dyrare än vanlig grundfärg.
Finns det några problem med att spackla/grunda med ”vanliga” grejer och sedan avsluta med två lager våtrumstäckfärg?

Becker finns på Bauhaus i glans 30.. många andra våtrumsfärger verkar ligga på glans 50.
Jag kör gärna något mattare och att slippa ha ytor som reflekterar allt och ser blöta ut.

tankar kring detta?
Tack på förhand!
 
M mr/mrs smith skrev:
Hej,

Bygger garage och tänker mig att jag vill ha lite skydd mot fukt som kan komma med snöiga bilar osv..
Att tvätta bilen i garaget står egentligen inte på agendan men om vägg/tak kan klara lite stänk från en trädgårdsslang i garaget vore det ju super.

våtrumsgrundfärg visar sig vara ganska mycket dyrare än vanlig grundfärg.
Finns det några problem med att spackla/grunda med ”vanliga” grejer och sedan avsluta med två lager våtrumstäckfärg?

Becker finns på Bauhaus i glans 30.. många andra våtrumsfärger verkar ligga på glans 50.
Jag kör gärna något mattare och att slippa ha ytor som reflekterar allt och ser blöta ut.

tankar kring detta?
Tack på förhand!
Hej. Det går bra att ta en vanlig grundfärg till detta. Foga alla springor bara så är du på säkra sidan. Mvh
 
M Micke R. skrev:
Hej. Det går bra att ta en vanlig grundfärg till detta. Foga alla springor bara så är du på säkra sidan. Mvh
hörn kör jag pappremsa och spacklar..
vinkel vägg mot tak tänker du? Akrylfog som man kan måla på?

jag tänkte köra taklist för att minimera att se sprickor senare.
Antar att alternativet är pappremsa och behandla det som ett innerhörn.. men det är en del jobb. Taklist med lite akrylatfog och sedan en strykning med pensel funkar va?

men nu när jag skriver det låter det nästan som mer jobb än pappremsa :rofl:
 
M mr/mrs smith skrev:
hörn kör jag pappremsa och spacklar..
vinkel vägg mot tak tänker du? Akrylfog som man kan måla på?

jag tänkte köra taklist för att minimera att se sprickor senare.
Antar att alternativet är pappremsa och behandla det som ett innerhörn.. men det är en del jobb. Taklist med lite akrylatfog och sedan en strykning med pensel funkar va?

men nu när jag skriver det låter det nästan som mer jobb än pappremsa :rofl:
Hej. Foga springor tänkte jag mer mot golv så att vatten inte rinner in under/bakom vägg. Mvh
 
M Micke R. skrev:
Hej. Foga springor tänkte jag mer mot golv så att vatten inte rinner in under/bakom vägg. Mvh
ahh, ok, jag förstår.

jag har hållt upp plywood och gips ca 5mm för att inte fukt ska vandra upp i gipset. Ska försöka måla golvet med epoxifärg när allt är klart och så även sätta en plastgolvlist som jag silikonar i nederkant. Då borde jag få en bra vattentät sarg runtom som tillsammans med våtrumsfärgen på väggen gör att det står emot lite väta.

Men ville kika att det inte var general-knas att använda vanlig grundfärg tillsammans med våtrumstäckfärg.

tack för all input Micke
 
M mr/mrs smith skrev:
Becker finns på Bauhaus i glans 30.. många andra våtrumsfärger verkar ligga på glans 50.
Jag kör gärna något mattare och att slippa ha ytor som reflekterar allt och ser blöta ut.
Men om du vill ha snygga väggar så tycker jag du borde köra med Jotun Aqua.
Det är en våtrumsgodkänd färg med 10 glans.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.