2 929 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dumt att foga panel i innertak?
Hej!
Vi har ett gammalt hus som rör mycket på sig.
När jag renoverade övervåningen fogade jag alla glipor i panelen som sitter i taket. Det blev jättefint när det va målat och klart!
Nu 5 år senare efter många oförklarliga smällar och knak på kvällarna har jag sett att fogen håller sig kanonfin, men i stället har brädorna spruckit och gått isär. Jag använde Tec-7 som skulle va bra för rörelse men det verkade inte räcka.
Nu har jag en nedervåning där jag hade tänkt göra samma procedur, foga och måla.
Men, vad säger ni som kan, är det dumt? Ska man inte göra så? Behövs sponten som en rörelsemarginal?
Hur ska man täta springorna på bästa sätt?
Tack på förhand!
Vi har ett gammalt hus som rör mycket på sig.
När jag renoverade övervåningen fogade jag alla glipor i panelen som sitter i taket. Det blev jättefint när det va målat och klart!
Nu 5 år senare efter många oförklarliga smällar och knak på kvällarna har jag sett att fogen håller sig kanonfin, men i stället har brädorna spruckit och gått isär. Jag använde Tec-7 som skulle va bra för rörelse men det verkade inte räcka.
Nu har jag en nedervåning där jag hade tänkt göra samma procedur, foga och måla.
Men, vad säger ni som kan, är det dumt? Ska man inte göra så? Behövs sponten som en rörelsemarginal?
Hur ska man täta springorna på bästa sätt?
Tack på förhand!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Sätt gips.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det råspont du vill ha i taket?
Protte
Protte
Hela nedervåningen har typ pärlspont eller råspont och det har gått isär såpass mycket på sina ställen så det dröser ner sågspån när barnen hoppar på övervåningen..
Jag ska alltså inte sätta upp nytt utan måla och reparera det gamla.
Jag ska alltså inte sätta upp nytt utan måla och reparera det gamla.
Klicka här för att svara