Byggahus.se
Hej!

Har anlitat en firma som ska dra om el, lägga om golv, spackla väggarna och måla i vårt kök. Idag har de målat första lagret dock verkar de inte klara med själva grundarbetet och utan för för övrigt ojämn. Innan de slösar mer av min dyra färg: förutom de uppenbara hålet vid röret, även de här ojämna ytorna är väl oacceptabla??
Det här är dessutom bara ett urval. Gör man inte klart innan man börja måla?
Vill mest ha bekräftelse att jag kan reklamera det här. Varje gång jag påpekat ngt har hantverkaren blivit sur men nu börjar jag tröttna.

Tack för råd!

• Ojämn och ofullständigt förberedd vägg med synligt hål vid rör och målardefekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt målade väggytor och synliga spackelskikt vid hörn i köksrenovering.
    Skapa konto
  • Ny målning i hörn av ett rum med synliga ojämnheter och spacklingsdefekter.
    Skapa konto
Färg kan ju dölja en del (mindre än tapet så klart) men jag tror inte att dom kommer att försvinna. Jag tycker det ser ut som låg kvalité.

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
Nej, tycker detsamma. Dessutom har de alltså redan börjat måla (trots att det finns lite kvar att göra) så bilderna är redan med ett lager färg.

Ser inte bra ut.

De små hålen behöver de spackla igen med snickerispackel. Ytterhörn behöver hörnskyddslist användas, om det ska bli rakt och snyggt.

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
Hallonbåten
Jag är ingen målare, men ser lite amatörmässigt ut,Vore intressant höra målarens syn på jobbet.
Mittenbilden: Om hen maskat med endast två smala tejplängder så blir det pillrigt att spackla/måla .
Bild med rör: är det ytor som kommer täckas med skåp? annars kanske du har flera problem, svårt säga när man inte ser helheten
Målare gillar inte måla bakom kyl,ugn (Onödigt) och har man sagt det blir 69mm sockel så kan man inte ändra till 56mm sockel efteråt.
(Då dom stannat 68mm från golvet,suck..)
Nedersta bilden: putsad vägg/hörn ser väl någorlunda typiskt ut, jag har aldrig sett att man sätter plåt/pappershörn för att spackla skarpt 90˚ hörn på putsad vägg
Målare har väl gått över till blå masktejp, särskilt om den ska sättas mot tapet eller tejp med täckpapper på rulle,
Erfarenhet:En rutinerad målare kan ibland avslöjas på deras spackelspade, gammal,sliten ,nersliten egg, och blir skogstokig om man lånar den för att skrapa bort nått..
Detta är mina fördomsfulla erfarenheter, hoppas hen överraskar med utmärkt arbete/resultat.

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
Om samma firma skall dra om elen, har du kontrollerat att de anlitar en behörig underentreprenör? Det är inte helt ovanligt med ”allfixar firmor” som är ganska kassa på allt, och som även olagligt drar el. Och skulle det ske med samma kvalitet som spacklingen, kan det bli farligt.

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
Svårt att se för bilderna var ganska dåliga, svårt att se kontexten och vad som ses på bilden. Men sista bilden är ju ett putsat hörn som är rundat. Det brukar se ut så för att åka hållfastheten i hörnet. Jag hade låtit det vara så, det är ju tidstypiskt imo. Resten är det som sagt svårt att uttala sig om.

Men färgen, det är väl dom som köper in färgen ? när vi målade om (när jag inte gjort det själv) så har vi bestämt färg och så har målaren köpt. Barnrummet målade de om 4 gånger och fick stå för färgen varje gång.

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
Nu ska inte jag försvara firman men endel målare spacklar och sen drar ett varv färg för att se var man ska bättra på spacklingen.

Vissa skador borde man väl ha fixat bättre innan iof..

Just sånna små porer som är på första bilden är svåra att få till, spacklet vill som inte ner i hålen.

Hoppas det löser sig

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
Hej alla!

Tack för engagemanget! Känner mig lite mer styrkt att klaga nu, tycker alltid jag blir mött med suckar och irritation trots att jag som kund ändå måste få bli nöjd.

Det lät som de tänkte måla andra lagret utan att fixa de här sakerna.

Det rundade hörnet tycker jag också är okej, hade nog slipat det lite mer. Men det hörnet med kopparrör kommer alltså inte täckas av skåp utan är fullt synligt…

Lufthålen ska väl ändå gå att förbättra? Sen slutade de bredspackla ovanför röret trots att golvlisten ska gå under. Så är def ett glapp där…

Får se hur det här går, har skickat bilderna till arbetsledaren och frågat om det ska se ut sådär och bett dem fixa innan de målar mer.

Jag betalar ju för färgmängden såklart så vill helst inte att de målar tre lager av den färgen, om det var ett test hade man ju kunnat köpa ngn basfärg som
var lite billigare…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.