Tänkte måla om panel på uterum (halva taket över uterum andra halva över altan) och har tvättat och börjat skrapa lös färg. Då fann jag två-tre korta panelbräder som kändes murkna. Plockade bort dem och finner då att bjälken som håller reglarna som plasttaket ligger på vilar på i ytterkant vid just detta ställe murknat. Stället där det är murket är ca 25cm och nästan ute i kanten på den delen av taket som är ovanför altanen.. Jag kan trycka in en skruvmejsel en halv cm ungefär och med stålborste blev det bara damm och det yttre skiktet av bjälken. Den är dock inte murken igenom eller känns som att den inte kan bära det lätta plasttaket. Så jag funderar lite hur jag går vidare?

Alternativ ett är att riva ner all panel, växla av taket på något sätt, plocka ner bjälken, ersätta och sätta ny panel.

Alternativ två är att "förstärka" på något sätt där det var dåligt och sätta på ett par små nya panelbitar.
Hur detta bäst görs är jag osäker på (inte den naturliga byggartypen... hehe), tänker man kanske kan få bort så mycket av det murkna som möjligt och sedan kanske köra något glasfiberspackel, epoxi eller något (men det kanske stänger in och gör det värre?). Kanske en sådan där metallplatta med hål som man kan slå spik igenom (kommer inte ihåg vad de heter) för att staga upp.

Anledningen är förmodligen dåligt tak med hål och sprickor som jag bytte mot nytt för ett par år sedan som vatten läckt igenom.

• Murken bjälke synlig efter borttagning av panelbrädor på ett uterumstak, med tydliga tecken på vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murken bjälke med spikar, tecken på vattenskada och nedbrytning av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Staffans2000
Alternativ 3.
Gör ingenting. Slutar det att droppa vatten på regeln, slutar den att ruttna.

Staffans

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.