Vi knackade ner sån där ”bubblig” puts som hade börjat ramla av och nu vill jag fixa till väggen. Tänker mig att tvätta, laga och sen bara roll-måla. Men vad gör jag och hur? Nån som har bra tips?
och vad använder jag för material?
och vad använder jag för material?
Ser ut som rödalger på sista bilden, så där får man spruta på grön-fri eller någon annan fasadtvätt, Blås sedan av allt med högtryckstvätt. Vad du ska laga med beror på om du har kalk eller kc puts under. Är fasaden gjord efter mitten på 60 talet skulle jag gissa på att det är kc-bruk. Sen är det väll att lappa har hål med antigen hydrauliskt kalkbruk fin eller putsbruk c typ weber 135 eller finja putsbruk c fin. Är lite småknepigt att skura ihop lagningar fint, men finns nog något om detta på youtube är nog lättare att se tekniken där än att någon förklarar här.
Undvik produkter som husfix då detta är skit och lagningar med detta ser ut som det förstnämnda med.
måla med kc-färg (somman får blanda själv med vatten), silikatfärg på burk eller ren kalkfärg om nu putsen under är kalkbruk.
ytan du knackat ner ser ut som spritputs, är det den ytan du vill ha är det nog bäst att kontakta en murare, då man slår på denna puts till en färdig yta, vilket kräver lite teknik. Finns nån tråd här där de stöpplat fram denna yta med en kvast om du söker på forumet. Men kan vara svårt att få till på större ytor.
Undvik produkter som husfix då detta är skit och lagningar med detta ser ut som det förstnämnda med.
måla med kc-färg (somman får blanda själv med vatten), silikatfärg på burk eller ren kalkfärg om nu putsen under är kalkbruk.
ytan du knackat ner ser ut som spritputs, är det den ytan du vill ha är det nog bäst att kontakta en murare, då man slår på denna puts till en färdig yta, vilket kräver lite teknik. Finns nån tråd här där de stöpplat fram denna yta med en kvast om du söker på forumet. Men kan vara svårt att få till på större ytor.
Produkter som diskuteras: "grön-fri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara