I
Hej,

Vi tänkte rusta upp en furutrappa från 70 talet.

Första tanken är att måla den vit enligt dessa steg :

- Montera ner spaljeerna.
- Slipa, spackla och slipa
- Måla med skyddslager av någon typ av färg så att inte det gula blöder igenom
- Måla 2 lager vit

Låter det rimligt? Vad ska man använda som bariär och vilken ytfär håller bra kvalité? Nordsjö? Sadolin? Bör man även lägga några lager lack som skydd?

Vi hade också kunnat tänka oss lacka trappan om man kan få en mer grå ton på den, d.v.s inte ful som lackad furu annars blir.
 
Jag gjorde så, på en ektrappa som redan var målad. Målade med golvfärg och vanlig grundfärg. Men för en furutrappa antar jag spärrgrund är att föredra. Inga problem nu snart två år sedan.
 
  • En förberedd trätrappa med tejpade kanter och delvis bortslipad gammal färg, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Det ser ut som en hel del färg har slitets bort på 2 år.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.