U Utdelning skrev:
Problemet att måla nytt tryckt virke är ju att tryckevätskan fortfarande är i virket och inte har hunnit dunsta. Använd en alkydfärg och skit i linoljan. Alkyden måste kunna gå in i träet så gott det går. Sitter färgen så sitter den.. sitter den inte på sina ställen så har virket släppt från sig tryckvätska förmodligen.
Vad anser du om grundfärg eller inte?

D Robbe33 skrev:
https://alcro.se/tips-rad/mala-utomhus/mala-staket

Ganska bra tips som gäller både tryckt och obehandlat trä. Alcro rekommenderar alltså fönsterfärg till staket.

Självklart ska du följa anvisningar från den färgtillverkare du väljer

D Robbe33 skrev:
Vet inte om grundfärg spelar någon roll i detta fallet. Problemet är ju att det fortfarande finns tryckevätska som ska "ventileras ut". Tror då inte att grundfärg är till hjälp.

Krille-72 Krille-72 skrev:
[länk]

Ganska bra tips som gäller både tryckt och obehandlat trä. Alcro rekommenderar alltså fönsterfärg till staket.

Självklart ska du följa anvisningar från den färgtillverkare du väljer
Dörr/Fönsterfärg ska vara bra till staket ja. Den torkar snabbt och är slitstark men jag har bara sett akrylatfärger i dörr/fönsterfärger. Iaf cuprinol och nordsjö.

De tips som jag fått vad gäller måla på nytt tryckt virke är att antingen vänta en säsong eller gå på med oljefärg eftersom oljefärgen mer tränger in i träet och är mer öppen än en akrylat (plastfärg) som ligger som en hinna över.

U Utdelning skrev:
Vet inte om grundfärg spelar någon roll i detta fallet. Problemet är ju att det fortfarande finns tryckevätska som ska "ventileras ut". Tror då inte att grundfärg är till hjälp.

Dörr/Fönsterfärg ska vara bra till staket ja. Den torkar snabbt och är slitstark men jag har bara sett akrylatfärger i dörr/fönsterfärger. Iaf cuprinol och nordsjö.

De tips som jag fått vad gäller måla på nytt tryckt virke är att antingen vänta en säsong eller gå på med oljefärg eftersom oljefärgen mer tränger in i träet och är mer öppen än en akrylat (plastfärg) som ligger som en hinna över.
Det viktiga är inte tiden utan att kontrollera fukthalten innan målning i allt trä.

Grundfärgen har oftast funktionen att fästa i underlaget. Lite likt primer. Att det just är fönsterfärg som rekommenderas av många tillverkare till staket är inte så konstigt.

Tex. Caparoll har en fasadfärg där ingen grundning krävs. 2 strykningar. Klart. Lite som bottenfärg till båtar om man ska tro tillverkaren. Den renar sig själv genom att släppa lite. Självpolerande eller vad det kallas.

Hade den på förra kåken. 7 år innan försäljning. Såg faktiskt ut som ny.

Hyggligt säker på att det är tillräckligt uttorkat. Nästan 3 somrar i vindpinat söderläge. Fuktmätare gav 8-11% för ett par månader sen. Men då är väl den fuktmätare jag har kanske inte hundraprocentigt exakt.

D Robbe33 skrev:
Hyggligt säker på att det är tillräckligt uttorkat. Nästan 3 somrar i vindpinat söderläge. Fuktmätare gav 8-11% för ett par månader sen. Men då är väl den fuktmätare jag har kanske inte hundraprocentigt exakt.
Jag trodde vi pratade nytt impregnerat virke. Då kan du gå på med vad som.

Grundfärg och sedan dörr/fönsterfärg. Det blir kalas. Slipa och tvätta ytan innan

Det viktiga är inte tiden utan att kontrollera fukthalten innan målning i allt trä.

Grundfärgen har oftast funktionen att fästa i underlaget. Lite likt primer. Att det just är fönsterfärg som rekommenderas av många tillverkare till staket är inte så konstigt.

Tex. Caparoll har en fasadfärg där ingen grundning krävs. 2 strykningar. Klart. Lite som bottenfärg till båtar om man ska tro tillverkaren. Den renar sig själv genom att släppa lite. Självpolerande eller vad det kallas.

Hade den på förra kåken. 7 år innan försäljning. Såg faktiskt ut som ny.
Pratade om nytryckt virke. Trodde av någon anledning det var det som ts hade.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D Robbe33 skrev:
Är ingen målare och orkar inte Googla. 16% är något som poppar upp i skallen.

Traditionellt brukar man prata om 1 år innan målning av tryckat efter montering. Sanningen är att idag är det så lätt med tekniska hjälpmedel som en fuktmätare. Då kan man måla betydligt tidigare om man känner för det.,

Du skriver 3-år. Då bör man mer vara orolig över sprickbildningar om virket är obehandlat. (Även tryckt virke’.

Är ingen målare och orkar inte Googla. 16% är något som poppar upp i skallen.

Traditionellt brukar man prata om 1 år innan målning av tryckat efter montering. Sanningen är att idag är det så lätt med tekniska hjälpmedel som en fuktmätare. Då kan man måla betydligt tidigare om man känner för det.,

Du skriver 3-år. Då bör man mer vara orolig över sprickbildningar om virket är obehandlat. (Även tryckt virke’.

Goggle säger oxå 16 % så ditt minne verkar vara att lita på!

D Robbe33 skrev:
Goggle säger oxå 16 % så ditt minne verkar vara att lita på!
:rofl: Du ser.
Vet du varför jag tror jag råkar minnas detta? Jag tvingar alltid alla att kapa panel på 17g. Sen kommer en spolning och försöker övertyga mig att 15g är bättre. Det tog lite hot om löneavdrag att få spolingen övertygad om vem som hade rätt. :rofl:

Någonstans där kom en målartask med en fuktmätare och hävdade att panelen skulle ha Max 16% fukthalt.

Nu när du bekräftat att det var rätt så lär dessa siffror stanna för alltid är jag rädd för.:crysmile:

• Haha
crillux
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.