Jag funderar på om jag har nån slags övertro på det här med blästring, eller om jag helt enkelt behöver bättre utrustning…

Det är dags att renovera det gamla järnstaketet (se bild) och då tänkte jag att det absolut smidigaste borde vara att ta fram blästern och helt enkelt blästra av gammal rost och färg för att sedan grundmåla innan man lägger på en ny svart färg.

Men det händer knappt någonting när jag blästrar!? Jag har en ganska kraftfull kompressor och köpte ett blästerpaket från Clas Ohlson, samt blästermedel från Biltema. Men dels händer det knappt något när jag sprutar ut sanden/medlet, dels tar medlet slut väldigt fort.

Jag har ingen lust att skrapa och slipa detta för hand, det måste vara något jag har missat med blästern tänker jag?!

Några förslag?
Gammalt järnstaket med flagande färg och rost som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hink med blästersand och en blästerpistol ansluten till en slang på gräsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är en punkt bläster, för skador som en 10öring i taget.
Kan du plocka ner staketet och lämna till en firma?
Annars roterande stålborste på vinkelslip

• Gilla
Nirre och 2 till
  • Laddar…
Lämna bort till en med riktiga grejer, den där tar du saker som är 5mm stora med ungefär.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Och då krävs det en stöddig kompressor också

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Köp dig en billig vinkelslip 125 mm eller större, om du inte har en redan. Samt en packe grov lamellslipskivor.

Tack för svaren!

det förklarar ju en del. Men även när jag håller munstycket mot en punkt så blir det inte speciellt bra. Dvs färg och bös försvinner inte, hade räknat med att man skulle se stålet åtminstone…

Nåväl, köpa riktiga grejer eller lämna in alltså. Ska kolla om det ens går att skruva ner, vilket jag är tveksam till om det går….

Som redan skrivits, detta är ett perfekt jobb för en billig vinkelslip med flapdiscs

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jo, vinkelslip med flappdiskar eller stålborste gör jobbet.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Ska tillägga att kompressorn köptes på Clas för ca 9 år sedan och var då deras största modell. 8 bar och 50 liter tank.
Kanske har den blivit utdaterad idag.

Redigerat:
  • Gilla
Gustava60
  • Laddar…
Kompressorn är det nog inget fel på förutsatt att den får upp trycket. Dessa punktblästrar sätter lätt igen, speciellt om man inte har riktigt torr luft. Rekommenderar oavsett som övriga annan metod i det stora, så kan ställen som ev inte blir bra med vinkelslip blästras.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Nålhammare kanske?

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.