Färg, Måla & Tapetsera
Farmarskruven: [citat] Jodå det blåser en del men överliggaren sticker ut ca 10 cm över panelen på insidan, så jag har aldrig sett något regn leta sig in där.
Vermilion: [citat] Värt att testa. Körde en runda med högtryckstvätten å de gjorde susen men det är fortfarande en tunn hinna som färgborttagningen borde lösa galant.
BSOD: Tror rummet kommer ändra karaktär när golvet blir ljusare och den där tråkiga tapeten åtgärdas. Det är lite många olika nyanser nu för min smak: vit puts, stenen, tapeten o golvet, vilket gör att rummet inte upplevs så fint. Trots att det ser ut att vara bra kvalité och inte slitet. Ta en sak i taget och börja med tapeten, sedan golvet. Jag hade aldrig målat på den stenen, tror ni
Fotografen: Tandläkarverktyg är bra om man får tag i dem, annars en ritsnål eller syl.
yonna: När jag byggde för 16 år sedan krävde jag microlit i hela övervåningen och trappväggar i undervåningen (i övrigt hus med ISOblock). Byggaren muttrade lite men det blev snyggt gjort och framför allt snedtaken upp till nock. Överhuvid taget inga sprickor i hörn och där sten möter trä. Allt vitmålat. Vissa väggar - speciellt vid pelletskaminen har tvättats. Hall-och köksväggar
Datagubben: [citat] Jo precis börjat också undra om det är kvalitet av färgen ? Kanske är svårare med Beckers färger att få ett bra resultat osv
Amazonic: [bild] Elastiskt spackel som tål lite rörelse? Är en skarv som ska spacklas o målas.
Amatörsnickaren: Kan också säga att jag inte förnyat behandlingen sedan dess och ytan är fortfarande lika fin och motståndskraftig mot spill etc. så rekommenderar verkligen denna olja!
Bo arnold: Slipa den för hand inte så svårt ta ett stort sandpapper som följer rundningen grunda därefter. Fibrerna reser sig efter grundningen så då får slipa lite igen kitta inte sprickorna det gör bara att den blir för tät o ruttnar inifrån bättre att den andas
Ruskenstam: Hej. Lovade att återkomma och nu är det 2021 Jag var noga med att tvätta bort allt gammalt o lade på en omgång Jape antimögel enligt konstens alla regler. Målade väggarna noga och som färgen upplevdes som något tunn strök jag tre gånger. Men på norrsidan var ljuset inte så starkt så där blev det bara två strykningar. Färgen har suttit ca 6 år. Den har tyvärr börjat få svarta
vectrex: Jag målade taket invändigt i min (isolerade) friggebod med överbliven Jotun DemiDekk Ultimate (en vattenburen alkydoljefärg för fasader) för några år sen. Luktade inte nämnvärt och försvann helt på några veckor. Vissa utomhusfärger luktar ju dock betydligt mer än andra.
johan_paz: Någon som kommit till skott med detta, att måla om solblekt spa?:) Erfarenheter?
snowballtwo: [citat] Den var öppnad och har stått i garaget under alla år. Tack för hjälpen!
Michael_w: [citat] Tycker penseln känns len och lättmålad med, men kan testa någon annan och se om resultatet blir bättre.
prototypen: Ser ganska normalt ut, bara det inte ramlar ner bland spån och grus. Protte
kaffetorsk: Hej! Hur gick det? Är själv på gång med att måla min betongsockel. Har slipat och skrapat runt om men underlaget är ganska skrovligt så det är väldans svårt att få bort färgen, även där den är slät. Testade med T-röd på lite bommul och färgen färgade av sig direkt på tussen. Antar det betyder att den är vattenbaserad? Silikatfärg är väl också vattenbaserad, så då borde
Mikaeland: [citat] Det här är säkerligen löst men jag har pratat både med Sherwin-Williams & Färghandeln. Den är godkänd som grundfärg :)
elpaco: Det bruna ”pappret” ser ut som den ena sidan av just gipsskivor. Slipa ner det som står ut och bredspackla sedan. Riv inte bort om det sitter fast men om det har börjat släppa och bubblar sig så behöver det bort.
Don Emilio: Hej! Jag har rivit ner strukturen på tapeten alltså första lagret. Jag tänker bredspackla men ska man grunda med tapetgrund innan man spacklar på tapeten?
polarsson: [citat] Jag har lite högre gröna perenner men det låter ju lovande! Ska kolla närmare på det, tack!
Marcussjogren: Vågar inte lova att resultatet blir precis samma som det är i början, men oxalsyra eller lut brukar man kunna använda för att furu ska hålla sig ljust. Får väl se om någon annan har någon mer idé.
Jotre: Tack för hjälpen! Spännande att de inte nämnde detta på bauhaus när jag var där♂️
olof63: Jaha och tre timmar senare är bubblorna borta ? Vad är detta - spöken i virket och nej, drack inte en droppe igår kväll :-) [bild]
xLnT: [citat] Jag har en Planex och en CTM 36 så det ska nog gå bra. Jag kommer nog primea med P51 innan jag spacklar.
Claes Sörmland: [citat] Linoljefärg är ju den klassiska konstnärsfärgen överallt och även den klassiska oljefärgen för byggnader. Men kanske är Sverige lite unikt som har tillverkning av linoljefärg på gammalt sätt? Plastfärger fungerar nog bättre i varmare och torrare klimat än vårt.