Jag fick tag på ett gammalt matsalsbord i furu som är en storlek större än det vi redan har i sommarstugan så tänkte att jag skulle piffa upp det lite först - oj, vilket tidskrävande projekt det var...

Till att börja med är vi väldigt trötta på furu då hela sommarstugan bestod av furu när vi köpte den för 8 år sen. Då pratar vi alltså tak, väggar, golv, bänkar, stolar, bord, luckor - allt - total bastukänsla!

Så nu när utbyggnaden är klar har vi börjat ge oss på att uppgradera allt från furu till nåt modernare. Dels genom att måla, betsa, bränna, lacka och dels genom att få tag på begagnade grejor att byta ut de gamla mot. Går framåt i bra takt faktiskt.

Så fick vi då tag på det här bordet:

Ett restaurerat gammalt matsalsbord i furu står på en gräsmatta, behandlat för en modernare look.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rymmer 3 stolar på vardera långsida vilket är vad vi tänkt ha hela tiden istället för det mindre liknande vi har idag med 2 stolar per långsida. Men så vill vi ju bort från furu så då tänkte jag "det kan väl inte vara så svårt att piffa upp ett bord".

Efter många timmars slit med lackborttagningsmedel, skrapa och excenterslip så var det i alla fall bordsskivan trären.

Sen tänkte jag att jag kunde använda ungefär samma kombination som jag med framgång hade använt på tak och golvlister samt lite foder. Dvs lite eldning med gasolbrännare för att få lite mer kontraster i ådringarna samt gammal mörk bets (Herdins pulver av nåt slag) tillsammans med och Herdins silvergråa lackbets på toppen.

Det blev sådär:

Renoverat matsalsbord i furu med flammigt lackerat ytskikt, placerat på ett trädäck vid ett vit plastmöblemang.
Skapa konto

På bilden ovan har jag nog redan slipat ner det lite eftersom det helt klart inte dög och var alldeles för flammigt.

Jaha vad göra nu, åkte till Bauhaus och köpte Herdins pigmenterade hårdvaxolja i svartbrun variant.
På med två lager med 4 timmar emellan och försök till att polera lite, hmm fortfarande flammigt...
Jaha, slipa lite försiktigt och på med ett lager till:

Renoverat matsalsbord med svartbrun hårdvaxolja placerat på en trädäck med flammigt resultat.
Skapa konto

OK, det är ju klart bättre än tidigare men fortfarande flammigt.
OBS! Detta är första gången jag ger mig på ett bord och har alltså endast använt bets till lister förut.

Nu börjar jag få slut på idéer och tar tacksamt emot tips från er på forumet :love:

• Gilla
absbromsen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.