5 515 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Måla med silikatfärg på väv?
Det låter som ett logiskt resonemang och kan mycket väl stämma.C cpalm skrev:Är inte heller någon färgexpert men tror mig förstått så mycket att vissa produkter som kallas silikatfärg eller liknande, "silikattyp" "sil-...", innehåller en organisk komponent (typ akrylat) som gör att färgen funkar även på icke-mineraliska ytor. Exempelvis Caparol Sylitol Bio:
[länk]
Ren/äkta silikatfärg funkar mig veterligen inte på icke-mineraliska underlag, så där gäller det att se upp.
Undrar dock hur vanligt "Ren/äkta silikatfärg" är idag med tanke på pris m.m.
Kan tillägga att färgen jag använt innehåller Akrylat.
Vissa produkter är 100% silikat.P-plats skrev:
Tydligen finns det någon sorts (bransch-?) standard som säger att silikatfärg får innehålla max 5% organiskt bindemedel. Tanken med tillsatsen i det fallet är nog att undvika problem med mineraliska ytor som inte är 100% fria från färgrester, kanter, m.m. Alltså inte en prisfråga. Men även dessa färger verkar genomgående beskrivas som att de endast kan användas på mineraliska underlag.
Sen har du den tredje kategorin med högre andel organisk tillsats som marknadsförs som mer universalfärger. Men de skulle alltså egentligen inte få kallas silikatfärg.
Håller med om att den sista kategorin inte ska få kallas Solikat och jag har mest sett att de kallas Hybrid eller liknande.C cpalm skrev:Vissa produkter är 100% silikat.
Tydligen finns det någon sorts (bransch-?) standard som säger att silikatfärg får innehålla max 5% organiskt bindemedel. Tanken med tillsatsen i det fallet är nog att undvika problem med mineraliska ytor som inte är 100% fria från färgrester, kanter, m.m. Alltså inte en prisfråga. Men även dessa färger verkar genomgående beskrivas som att de endast kan användas på mineraliska underlag.
Sen har du den tredje kategorin med högre andel organisk tillsats som marknadsförs som mer universalfärger. Men de skulle alltså egentligen inte få kallas silikatfärg.
Själv är jag skeptisk till dessa...
Jag läste endel för ett par år sedan om Silikat-färg. Många ansåg då att Keim gjorde den bästa. Jag ringde dem, och en av deras säljare kom hem till mig då han hade vägarna förbi(!) Mycket trevlig och bra service. De hade både riktigt riktig silikatfärg och lite mer fusk. Då jag redan har OK färg på väggarna i källaren föreslog han den inte fullt lika äkta. Ett problem var dock att de bara sålde rätt stora färgburkar. Färgen blir tydligen också gammal i förpackningen snabbare än mycket annan färg. Jag tänkte bara måla en liten del i taget och jag kom därför av mig då det ändå fanns mycket annat att göra...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
