Återigen rådvill om när..

• Målat taket 1 ggn
  • Bredspacklat väggen

Har inga direkta skador eller hål som måste fyllas och inga rörelser att beakta så fogen är i princip enbart kosmetisk.

Hade tänkt lägga fogen efter att ha primat väggen, köra 2:a takstrykningen och sedan måla väggen.

Eller? Ska jag köra nu direkt? Spelar det öht någon roll?

En nymålad vit takyta möter en bredspacklad vägg utan synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Ofta målar man ner takfärgen lite på väggen och då målar man ju även fogen och därmed behöver det fogas innan slutstrykningen av taket.

BirgitS BirgitS skrev:
Ofta målar man ner takfärgen lite på väggen och då målar man ju även fogen och därmed behöver det fogas innan slutstrykningen av taket.
Jo, men jag har inte grundat spacklet ännu så jag försökte undvika att måla ner.
- Fäster fogen bättre eller sämre direkt på spacklet?
Tänkte grunda väggen först och sedan köra 2:a takvändan (och måla ner..). Lägger jag fogen redan nu får den ju både grundfärg, 2 x väggfärg samt takfärg över sig.
- Spricker lättare då eller?
- Eller tvärtom?

BirgitS
Foga just innan andra strykningen av taket. Målarfog ska ju målas över. Står det något på förpackningen med fog om spackel är ett godkänt underlag?

Det ser ut som att du har spacklat hela tak-väggvinkeln. Behövs det verkligen en fog ovanpå?

BirgitS BirgitS skrev:
Foga just innan andra strykningen av taket. Målarfog ska ju målas över. Står det något på förpackningen med fog om spackel är ett godkänt underlag?

Det ser ut som att du har spacklat hela tak-väggvinkeln. Behövs det verkligen en fog ovanpå?
Nja, kanske inte egentligen. Bara kosmetiskt. Det fanns en och annan liten skavank. Nu efter att jag grundmålat både tak och vägg så ser det iofs rätt ok ut. Men man blir ju lite obsessed efter ett tag och då faller "rätt ok" bort.. :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.