Byggahus.se

Måla Linoleum, trappa.

1. K
    Medlem · Nivå 8
    Jag har en gammal trappa som ska göras i ordning. Det är linoleum-trappsteg med trälist i fronten, som gamla trappor brukar se ut. Ovanpå detta har någon satt korkoplast, men den går lätt att få bort från linoleummattan, bara bända och sen skrapa av limmet. Linoleum-mattan sitter däremot desto bättre. Jag funderar på om man kan måla linoleummattan+ allt trä. Vad ska man ha för färg och ungefär vilken slitstyrka man kan förvänta sig? Jag var till färgaffären och hörde mig för, men "experten" där sa att han målat själv hemma, men att färg inte satt så bra på linoleum. Sen pekade han på färgen han använt: Alcro Entré. Vattenburen! Gaa!!, hade han väntat sig att den skulle sitta...? Så nu frågar jag här istället. Går det, vad ska man ha och håller det? Annars är det bara att vässa stämjärnet och byta mattan.

2. D
    Medlem Nivå 3
    Bump

3. K
    Medlem · Nivå 8
    Nu har jag målat med linoljefärg. Verkar sitta som berget, men facit har man nog inte förrän om några år. Nackdelen med linoljefärg är torktiden, det tar ett par dag innan man kan smyga upp och måla lager 2, sen är det nog en vecka innan man kan släppa på hundar och ungar. Jag skrapade av gammalt lim med färgskrapa, så det blev ingen slipning. Sen tvätt med vanlig målartvätt. Använde Ottosons färg.

4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Att måla vartannat trappsteg, gör att trappan ändå går att använda under torktiiden. Ändå knappast en lösning, om man har djur och ungar.

5. K
    Medlem · Nivå 8
    Man kan även måla höger och vänster halva av trappan. Nackdelen är att med bägge metoderna så tar det dubbelt så lång tid innan man är klar. (Skönt att vi har två trappor.) Att tänka på med linoljefärg är att man ska stryka väldigt tunnt, annars riskerar man att det rinner eller blir randigt. Å andra sidan täcker färgen väldigt bra, så det behövs inga tjocka lager, färgåtgången är ca hälften mot vanlig vattenburen.

Redigerat 29 dec 2011 16:39