Färg, Måla & Tapetsera
Dilato: [citat] Perfekt!! Ska just köpa färg till ett projekt och tänker prismatcha på Hornbach.
supralill: [bild] Hej! Är det någon som råkar veta vad denna tapet heter eller vem som kan ha tillverkat den? Skulle hjälpa oss mycket om någon visste!
supralill: [bild] Hej! Är det någon som kan veta vad denna tapet heter eller vem som kan ha tillverkat den? :rolleyes:
stomi: Tack för kloka svar! Med slipmaskin storlek 40 gick det rätt bra att slipa bort det mesta. Återstår lite lätt missfärgat/mörkfärgat trä "på djupet" men det är hårt och fint. Får hoppas det räcker så.
daekol: Hej, håller på att skrapa bort färg från fasaden och har byggt upp en ställning i trä samt skruvat in krokar för att hänga upp presseningen i. Har presseningen för att kunna måla i starkt solljus samt kunna skrapa när det är dåligt väder. Nu är det dock ett problem att mina presseningar blåser sönder hela tiden, öljetterna släpper. Behöver tips på en vettig pressening. Är
Kung Louie: Om panelen redan är mellanstruken så ska den täckmålas en gång till med samma färg. Annars behövs det 2 strykningar och vitsen med mellanstruket var mer eller mindre bortkastade pengar… Jotuns Ultimate är annars en jättebra färg och det finns annars bra information på deras hemsida…
gaia: finns fortfarande att köpa lösningsmedelbaserat om man inte är van med det moderna. gäller det bara ett litet jobb på max 1 liter färg så är kanske synden inte så stor.
sinuslinus: Den kan man använda när det är kallt i alla fall. Låter som det är bättre att målar med linoljefärg hela vägen.
Dbgnu76: Målade ett helt dubbel vånings hus (11meter till nock) med wagner W100 fick spä ca 25% blev kanon bra. Munstycket cloggade ca 4 gånger men pga för långa pauser emellan målningar (typ fika eller middag) inga förslitningar på färgsprutan överhuvudtaget, och den har funkat perfekt till andra projekt även efter.
AndreasWahlgren: Nja det är ju trä rena 45x145 till golvplank så tänker mig måla golvet med något, men kanske någon mer slittålig färg? Yes plankorna i golvet är torra.
johanhoglund: [citat] För den som undrar så var det med stor sannolikhet för att det var lite extra fuktigt den kvällen och natten.
fuentes: Hej! Har några ladugårdsdörrar av (vad jag är ganska övertygad om är) eternit. De är målade redan med färg som inte direkt flagnar, men det är bortslitet till viss del. Vad tror ni det kan vara för färg? Och ännu viktigare, vad tror ni jag kan använda för färg för att måla om? är osugen att fixa provbit till färgbutik :) [bild]
Mikael K.: Rätt forumsdel? Vill putsa på en gammal vägg i sommarstugan. Bifogar bild när vi rivit bort det mesta gamla. Det vi ser är baksidan av skorstenen. Det har suttit ett gammalt kök på delar av putsen. Luckan är ventilationskanal. Det finns: - en obehandlad del som satt bakom ett skåp - en målad del, rätt tjockt lager färg - en del med nån primer tror jag som satt bakom kakel. - där
Carlf81: [citat] Har planer på att göra samma ommålning hos mig. Hur gjorde du med den list som sitter mitt på porten? Sitter färgen fortfarande bra? Jag funderar på att köra med vanlig fasadakrylat istället för att få en mattare port. Tankar?
litari: Jag rev ner tretexen och har nu nya frågor ^^ Men det kändes som ett nytt ämne, så jag startade ny tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/slet-ner-tretex-efter-rekommendation-haer-nu-da.452035/ Har ni fler förslag så tar jag gärna emot dem!
Josef.Andersson: Tack för alla svar. Jag gjorde misstaget att fråga för sent. Så jag hann inte se svaren innan det var dags att köpa färg. Hade jag sett dem så skulle jag nog gjort som @Nyfiknast föreslår och valt mer glans i takfärgen. Får hoppas att jag inte ångrar mig. Nu är det lite högre upp till taket, så jag hoppas att det inte stänker upp så mycket om jag sköljer av en cykel. Dessutom
SofiL: [citat] Hur tvätta du dörren för vilken skillnad det var kul med halva dörren tvättad och ena inte stoooooor skillnad (y). Vi hyr ett hus där tidigare hyresgäster (tror det är även innan dom sista) så har man inte lagt energi på detta med ytterdörrarna . Vi har två båda ser inte så roliga ut ena mer illa tilltagen. Jag är villig på ge energi till fixa dörren. Jag har tanke på
Henke_2017: Ska måla vitt innertak i uterummet. vid rengöring idag så märkte jag att plankorna har ”flikat” sig på vissa brädor. Lite svårt att förklara men är längs ”årsringarna” som det liksom släppt en del i form av ”fjädrar” nästan. Antar att jag måste slipa bort det innan jag målar då det annars lär se illa ut, speciellt då det ska bli vitt. är obehandlat idag då det
AvsAnnelie: Hej Tack för svar. Är värmepistol ett måste? Kan det funka utan? Har mycket verktyg men icke en värmepistol. Mvh Annelie _______________________________ O Mathson: Testa med värmepistol, spackelspade, färgskrapa, kniv.
Gabsson: Alltså spännpappen är i bra skick. Kan nog hålla 50 år till. Men eftersom jag var tvungen riva lös papperstapet så blir underlaget ojämnt och måste spacklas tunt...
sisenor nosenorita: [citat] Gjorde ett mindre hål där den stora sprickan var och det är något mjukt där bakom. Har du någon idé på vad det kan vara? Ringde byggarn lite snabbt och han gissade på gammalt puts som fått massa luft i och blivit poröst. Dom föreslog att man kunde riva tapeten och spackla över, är det bra?
gone_fishing: [citat] Man kan hoppa över oljan men det är dumt, särskilt på ändträ som man bör olja rikligt.
Fridda: [citat] Tog bort tapet själv så ena väggen var lättbetong (den med sprickor) och resten betong/puts.
Kurtivan: [citat] Ja, ni hade snygga gamla foder, så bra tänkt!
stahre87: Bly vill man ju såklart helst undvika. Hur skiljer sig kulören? Vill inte ha ett rosa eller blått hus utan precis så som klassisk rödfärg är
Anonymiserad 55101: [citat] Men sett att många fått problem med råspont i taket när dom inte målat direkt och fått svartmögel. Och tänker att under ett hus på stolpar kommer det förmodligen vara högre funktighet än under takfotet åtminstone?
Snailman: Det blev Midun Byggmax färg, den verkar bra, stannar kvar i rollern, verkar den inte täcka så bra, så täcker den bättre när den torkat. Det lär räcka med två strykningar.