P
Har byggt två rum med plywood väggar.
Tänkte vitlasera dom.
Köpte panellack på Byggmax. Men den blev för vit. Det ser nästan ut som lack.

Jag tänker att jag kan blanda i vit färg i panel lacken för att på så sätt få en starkare vitnyans.
Fler tips?
Det ska finnas ngn lasyr med linolja. Men gillar inte att jobba med linolja.

Kan man späda ut väggfärg med vatten för att få en ljusare vit?

R
Panellack har en förmåga att bli bra vit , blandar du i mer vitt så blir det vitare
Späda gör väl mer som att de blir tunnare och kanske inte täcker bra , det suger olika
på underlaget så det kan bli flammigt
Du får prova dig fram vad som är bäst

P
Okej!
Då blandar jag ut panellack med mer vitfärg ☺️

Har plywood på väggarna i mitt kök på landet. Där har jag kört med Osmo hårdvaxolja med vitt pigment. Blev väldigt bra. Kört endast ett lager men går lägga fler om man vill få en "vitare" yta.

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
P
det blev jättebra med panellack mec vitfärg i :)
låter också grymt med hårvax.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Har plywood på väggarna i mitt kök på landet. Där har jag kört med Osmo hårdvaxolja med vitt pigment. Blev väldigt bra. Kört endast ett lager men går lägga fler om man vill få en "vitare" yta.
Vet att det är en lite äldre tråd, men såg att du var aktiv fortfarande.
Det är inte så att du har en bild på hur det blev?

Vi har en relativt stor vägg med kvistfri plywood.
Jag gillar den, men inte min bättre hälft. Har försökt att jämka lite med henne genom att lämna olika förslag.
Mitt förslag är att lasera eller på annat sätt ljusa upp väggen, men behålla ådringen i träet.

Så om du har någon bild får du gärna dela med sig av den.tack på förhand.

fgo fgo skrev:
Vet att det är en lite äldre tråd, men såg att du var aktiv fortfarande.
Det är inte så att du har en bild på hur det blev?

Vi har en relativt stor vägg med kvistfri plywood.
Jag gillar den, men inte min bättre hälft. Har försökt att jämka lite med henne genom att lämna olika förslag.
Mitt förslag är att lasera eller på annat sätt ljusa upp väggen, men behålla ådringen i träet.

Så om du har någon bild får du gärna dela med sig av den.tack på förhand.
Du ser några bilder i den här tråden. Samma behandling på både luckor och väggar.

https://www.byggahus.se/forum/threads/annorlunda-alternativ-baenkskiva.328173/page-2#post-3291173

• Gilla
fgo
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Tjena, har du lust att ta ett kort på utseendet nu efter ett antal år?

Jag funderar på att sätta furuplywood på en vägg och behandla med vitpigmenterad hårdvaxolja, men oroar mig lätt för att furun ska gulna och skina igenom med åren.

B bellman83 skrev:
Tjena, har du lust att ta ett kort på utseendet nu efter ett antal år?

Jag funderar på att sätta furuplywood på en vägg och behandla med vitpigmenterad hårdvaxolja, men oroar mig lätt för att furun ska gulna och skina igenom med åren.
Ska försöka komma ihåg att ta en bild vid tillfälle nästa gång jag är på landet. Men vill påstå att det ser mer eller mindre likadant ut ;)

• Gilla
bellman83
  • Laddar…
Jag har införskaffat riktigt fina skivor som de kallade furuplywood. I kvalitet skulle jag minst jämföra dem med de skivorna Beijer säljer som interiörplywood.

Till dessa har jag trälut som jag vill applicera innan jag sågar till dem och monterar, jag tänkte alltså behandla dem när de ligger lösa på golvet.

Detta för att slippa slabba med lut på hög höjd senare.

Man ska ha ca en halvliter lut per skiva.

Kommer skivorna att slå sig om jag gör på det här viset?

Vore tråkigt att sabba dem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.