2 493 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kitta fönster och måla
Det beror nog på vad det är för färg. Kittet i fråga är baserat på olja så en alkydgrundfärg kommer att fästa bra på det. Liksom en oljefärg.K Klabbis 3000 skrev:
K Klabbis 3000 skrev:
"Behandla sugande ytor, som ändträ, skarvar, knutpunkter och kittfalsar med Primex Grundolja Trä Plus. Överskott torkas bort. Tidigare målade, grundoljade samt trärena ytor grundmålas Primex Trägrund Plus. Laga sprickor och fyll öppna fogar med fönsterkitt."
https://beckers.se/produkter/perfekt-fonster-snickeri-plus
Jag tolkar det som före slutstrykning sker: Fönsterkittet kommer efter grundmålningen. Sen slutstrykning direkt, utan grundfärg.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Så gör jag när jag renoverar. Grundolja på hela ytterramen och sedan grundmålning av ytter och innerram (kopplade tvåglasfönster som jag tar isär). Sedan kitt i falsen, i med glaset, stift och kitt. Därefter slutstrykning, ytterramen med utefärg och innerramen med innefärg.Claes Sörmland skrev:
"Behandla sugande ytor, som ändträ, skarvar, knutpunkter och kittfalsar med Primex Grundolja Trä Plus. Överskott torkas bort. Tidigare målade, grundoljade samt trärena ytor grundmålas Primex Trägrund Plus. Laga sprickor och fyll öppna fogar med fönsterkitt."
[länk]
Jag tolkar det som före slutstrykning sker: Fönsterkittet kommer efter grundmålningen. Sen slutstrykning direkt, utan grundfärg.
Klicka här för att svara