Färg, Måla & Tapetsera
Dixie Normous: [citat] Personligen så låter jag alltid färgen torka tills nästa arbetsdag innan tejpning. Det är ''roligare'' att täcka golv än att bättringsmåla :)
parsen: Jag har fogat mellan vägg och lister när det inte är rakt, blir snyggast så enligt mig.
Tompafix: [citat] Golvlister går att få tag på i 5000-N på Beijer, osäker på om de har taklister i det dock. Jag föredrar själv att ha taklist i samma kod som taket just för att listen inte ska se gul ut Om du vill ha exakt färgkod på köket så kan du få det av Ikea. Ta med en bit list dit och jåll upp :rofl:
Peter2400: [citat] Jag spacklade mina kaklade badrumsväggar med vit fix. Primer först och sen är det bara att spackla. Fixet blandar man enkelt för hand, väldigt lättblandat. Väldigt lättspacklat då fixet fäster bra och har lång öppentid. Ger en ljus betongliknade yta när det torkat. Jag förseglade mina väggar med försegling avsedd för microcement.
Slägggan: Kör bara! Har du gjort det i alla andra rummen så är det bara att fortsätta!!! KBK ( Kör Bara Kör)
Spruttas: Hej! Jag har fått en möbel som är fin men som inte passar in alls hos oss. Vill därför få den åt det vitare hållet så min tanke är att använda hårdvaxolja med vitt pigment. Det jag undrar är vad som är rätt tillvägagångssätt. Möbeln är redan oljad, ska oljan slipas bort eller kan man olja en redan oljad yta? Om det ska slipas, är det trärent som gäller eller behöver bara
Bo arnold: Visst gulnar oljefernissa så småningom men i ditt fall är det nog mest träet som har gulnat med tiden ta en vanlig trälack eller parkettlack o tona den gul med lite brytfärg så kan du få ett liknande resultat eller använd bets. Annars får du vänta på att träet gulnar men det kan ta några år
Bo arnold: Jag har alltid tvättat före sen känner man när man skrapar att träet är torrt skrapa inte surt virke. Tvättar man efter är risken att man får skrapa en gång till om du använder högtryck så försök inte skrapa med det utan håll en bit ifrån o skölj av ytan då pressar du inte in vattnet i träet
JohanVSF: Håller just nu på att spruta mina kökstommar med denna spruta, dock bara grundat än så länge. Pga de låga, fasta hyllorna och alla små prång är det svårt att komma åt riktigt bra överallt och få jämn färgfördelning; man får vinkla och trixa efter alla konstens regler. (Kanske hade varit bättre med en airless med en mindre pistol på slang... Men nu är det ju denna jag har! :)
Katarina Svensson: Vi ska fräscha upp ett utav sovrummen och undrar hur vi bäst gör när vi ska måla ett rum som idag är tapetserat och har en bård i brösthöjd runt hela rummet. Räcker det att spackla över skarvarna och slipa eller behöver vi pilla/skrapa bort bården och sedan spackla och slipa? Undrar även hur man gör med rör för värme som går uppe under taket. Målar dem i samma färg som
E-R: Jag har nyligen tagit ned tapeter ned till betongen i 3 RoK. Enklaste var att använda en ångtvätt (körde själv med en Kärcher SC3) där jag ångade tapeterna och sen tog bort med en vanlig spackelspade. Jag hade 6-7 lager tapet så jag skprade tapeter lätt innan för att ångan skulle tränga in lite djupare. Annars kan man använda en vanlig tvättsvamp och vatten samt sprayflaska. Fukta
BirgitS: Välkommen till forumet! Chansen för svar kan öka om du länkar till den tapetgrund och målarfärg som du har använt. Ett foto på hur det ser ut kanske också underlättar.
theresesvensson: [citat] Haha, jaaa det skulle det ju säkert varit. Jag gjorde det dock efter. Det är ju också råspont vars syfte inte är att vara ett ytskikt, så jag slipade en himla massa också innan jag vaxade. Jag har lite bilder på min företagsinstagram, men jag tror inte jag får skriva den här, så jag kan skickar ett privat meddelande med den
Roffe_riff: Tack för info! Ska prova ett eller två fabrikat i höst och återkommer med eftertanke.
DrKron: Hittade den här tråden där samma problem beskrivs med en förklaring. https://www.byggahus.se/forum/threads/flaeckar-pa-nymalat-hus.371100/#post-4368584 Så det verkar bero på hög luftfuktighet när jag målade och försvinner av sig själv med hjälp av solens UV-strålar.
AG A: Falu Rödfärg i svart om slamfärg är intressant. Det finns även en linoljebaserrad färg som heter Fasad från samma fabrikat. Dessa används uteslutande av mig som målare.
hars: Utlovad återkoppling kring detta då: körde rotborste och såpvatten, fick bort det så pass bra att vi vågade måla iallafall. Men osäker på om det var rotborste eller såpan som gjorde susen. Blev ju dessutom lite pappersmassa av slitandet på den ohyvlade panelen som jag fick gå ytterligare ett varv och torrskrubba. Fick jobba för det med andra ord, men det dög för målning. Hade jag
sepani: [citat] absolut. På villan från 1974 är det original. Vet dock ej hur det är med det andra huset (det som bilden är ifrån), om plåttaket är original (?) är det i så fall betydligt äldre….
Isabit: Hej! Jag har köpt ett gäng snygga krokar med målade djur i trä. Tänkte montera dem utomhus och måste då skydda dem med klarlack tänkte jag. Har gott om ofärgad panellack för inomhusmiljö, är det någon som har erfarenhet av att använda sådan utomhus?
MathiasS: [citat] Mitt förslag var att vävlim är ett samlingsnamn för diverse produkter. Vanligt tapetklister och våtrumslim inkluderat. Vävlim med hög torrhalt kallas ofta för våtrumslim eftersom det är där det används. Jag kör också ett våtrumslim, KP4 och det menar jag är ett vävlim med hög torrhalt. Låter det rimligt?
Kaj54: Vilket fabrikat har den bästa lasyren att applicera på ett innertak, som rinner minimalt - tjockare olja?
Johan2748: [citat] Du hade rätt, bubblorna är som borta efter de torkar :O
Pionen75: [citat] Jag undrar samma sak… hur har det gått för dig? Tog du bort linoleum mattan eller måla du på den?
Bulten37: Jag köpte en billig excenterslip från Jula, den har funkat hyfsat med att slipa efter bredspackling. Men finliret har jag kört med Mirka handy. Lite mindre belastning på kroppen när jag använt maskinen än att handslipa. Har inte provat slipkloss på förlängningsskaft.ä, men känns spontant som en skonsammare metod.
StorBagaren: [citat] Stort tack för svar! Ena färghandeln var 99% säker på att vår panel var tidigare målad med täcklasyr, och rekommenderade att fortsätta med det. Panelen ser dessutom ut att ha mått bra av det. Kommer köra med Jotuns classic täcklasyr, känns som om den har funkat väl för dig (y)
anders07: Exempel träbitar brukar finnas på de allra flesta måleributiker och även typ Hornbach har träbitar med exempel... Hårdvaxolja kanske är ovanligare att de har men Måleributiken (Nordsjö) här på Ekerö har i alla fall så tror nog fler har... Ring och fråga i området där du bor så slipper du köra runt.
fribygg: Jag väljer färg efter behov, och som tur är sammanfaller miljöns, husets och privatekonomins behov och valet faller på slamfärg, linoljefärg, tjära, linolja och balsamterpentin
BirgitS: Välkommen till forumet! Det låter som att det var en spaltbar tapet och det är meningen att det tunna papperskiktet ska kunna sitta kvar vid en omtapetsering eller när väggen ska målas. Brukar räcka att bara sandpappra ytan för att få den slät.
Tornhuset: Hej alla! Som inramning av fönstren och avslutning av panelen skall läkt 25x48 (ca) sättas (vindpappen skall såklart också kapas lite). Skulle experterna här rekommendera täckfärg eller fönsterfärg för att måla dessa läkt? De skyddas av ett ganska ordentligt överhäng (se sista bilden). Har rikligt av båda alternativ hemma. Fönstren i sig har aluminiumutsida. Och borde man sätta